مديريت زمان

مديريت زمان فعاليت يا فرايندي است كه كنترل هوشمندانه اي را بر روي مقدار زماني محدودی كه براي انجام فعاليت هاي مشخص در اختيار داريم اعمال مي نمايد. اين ابزار بسيار مهم مديريتي به ويژه براي افزايش بهره وري كاربرد دارد. مديريت زمان با استفاده از مهارت ها، ابزار و فنون مورد نظر خود به اداره كردن زمان اختصاص يافته براي انجام كارهاي مشخص، پروژه ها و اهداف هر فردی با هر کسب و کاری اعم از مدیر، کارمند، تاجر، خانه دار، دانش آموز، دانشجو و ... كمك مي كند.

مديريت زمان مجموعه وسيعي از فعاليت هاي مرتبط به هم را گرد خود درآورده است. طرحريزي، تخصيص، تنظيم اهداف، تفويض اختيار، تجزيه و تحليل زمان سپري شده، پايش، سازماندهي، برنامه ريزي و الويت بندي از جمله فعاليت هاي حوزه مديريت زمان است. مديريت زمان در حوزه كسب و كار كاربرد بسیار فراوانی دارد و همچنین از اين ابزار براي زمانبندي و مديريت زمان فعاليت‌هاي شخصي نيز به همان خوبي مي توان استفاده كرد. نظرات خودتان را در این فرم ثبت نمایید.

هارمونی برای خوشبختی

posted Jan 27, 2014, 6:56 AM by حسين صادق‌فر


معرفی چند اپلیکیشن برای مدیریت زمان

posted Jan 10, 2014, 11:19 PM by حسين صادق‌فر

در این مطلب چندین نرم افزار مناسب گوشی های هوشمند و تبلت ها معرفی شده است که به کمک آنها می توانید کارهای روزانه خود را فهرست، اولویت بندی و مدیریت نمایید.
1

آیا مدیریت زمان در مجلس شورای اسلامی هم کاربرد دارد؟

posted Jan 7, 2014, 12:21 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jan 7, 2014, 12:30 AM ]

مصطفی کواکبیان در مجلس هشتم گفته بود که هر دقیقه مجلس ۱۵میلیون تومان هزینه در بر دارد که بر اساس این برآورد طرح سؤال از هر وزیر در صحن علنی مجلس یک میلیارد و پنجاه میلیون تومان هزینه دارد.
  • زمان ۳۰ دقیقه ای وزیر برای پاسخ به سؤال در کمیسیون ۴۵۰ میلیون تومان،
  • زمان ۵ دقیقه ای سخنگوی کمیسیون برای توضیح سؤال در صحن مجلس ۷۵ میلیون تومان،
  • زمان ۱۵ دقیقه ای وزیر برای پاسخ به سؤال در صحن ۲۲۵ میلیون تومان،
  • زمان ۱۵ دقیقه ای نماینده سؤال کننده در صحن ۲۲۵ میلیون تومان و
  • زمان ۵ دقیقه ای برای رأی گیری ۷۵ میلیون تومان هزینه دارد.  

کتاب زنده مدیریت زمان منتشر شد

posted Dec 31, 2013, 4:46 AM by حسين صادق‌فر

کتاب زنده مدیریت زمان در نشانی اینترنتی www.timem.ir منتشر شد.

توصیه هایی برای ایمیل زدن

posted Dec 18, 2013, 7:10 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Dec 18, 2013, 7:19 AM ]

همه ما ایمیل‌های زیادی می‌گیریم و بسیاری از آن‌ها را هم دور می‌ریزیم. ولی وقتی ایمیل‌های مهمی می‌زنیم انتظار داریم که بدون پاسخ نمانند. 
اگر تعداد ایمیل‌هایی که برایتان می‌آید را در زمانی که صرف خواندن همه آن‌ها و جواب دادن به آن‌هایی که نیازمند پاسخ هستند ضرب کنید متعجب خواهید شد. نتیجه غیرقابل تصور خواهد بود. ولی تکنیک‌های خاصی وجود دارند که توانایی شما برای وادار کردن افراد به جوابگویی به ایمیل‌های مهمتان را به شدت افزایش می‌دهند:

۱- مختصر و مفید بنویسید و زود سر اصل مطلب بروید.
بسیاری افراد در ایمیل‌هایشان زیاده‌گویی می‌کنند. در ایمیل‌های مهمتان همان مقدار وقت را که صرف نوشتن ایمیل می‌کنید صرف این موضوع کنید که متوجه شوید چه بخش‌هایی را می‌توانید حذف کنید. در ایمیل زدن، کمتر بودن همیشه بهتر است.

۲- خواسته اصلیتان را همان ابتدا مطرح کنید.
بسیاری از افراد بدون اینکه دلیل ایمیل زدنشان یا کاری که می‌خواهند انجام دهند را بگویند اقدام به زدن ایمیل می‌کنند. بنابراین مطمئن شوید که این کار را انجام می‌دهید و اگر کار خاصی لازم نیست تا انجام شود همان ابتدا بگویید. مثلاً بنویسید: «صرفاً جهت اطلاع، اقدام خاصی لازم نیست.»
برخی ایمیل‌ها پیچیده هستند و نیاز است تا زمینه سازی زیادی انجام دهید. اگر این‌گونه است همچنان باید خواسته اصلی‌تان را در جایی حوالی ابتدای ایمیل قرار دهید. در ایمیل‌های بسیار مهم این‌گونه چیزها یا تاریخ قرار ملاقات‌های کلیدی و ضروری را با رنگ قرمز ویا به صورت برجسته بنویسید. مثلاً وقتی ایمیل‌هایی برای یادآوری تاریخ یک رویداد می‌نویسید، تاریخ آن، محل و تاریخ فرصت پاسخگویی به ایمیل را در بالا و به رنگ قرمز بنویسید.

۳- ایمیلتان را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.
وقتی ایمیل‌ها به خاطر اطلاعات پیش‌زمینه کمی طولانی‌تر از معمول می‌شوند آن را بخش‌بندی کنید. (مثل همین متنی که در حال خواندنش هستید.) دنبال کردن موضوع با تقسیم متون برای راهنمایی افراد راحت‌تر است. همچنین خواننده با این شیوه راحت‌تر می‌تواند در متن به دنبال آنچه که می‌خواهد بگردد. افراد اگر ایمیل شما را باز کنند و با کوهی انبوه از متن روبرو شوند احتمالاً آن را بسته و ایمیل بعدی را بازخواهند کرد.

۴- در هر ایمیل فقط با یک نفر صحبت کنید.
این نکته‌ای بسیار حیاتی است. معمولاً افراد همزمان چندین نفر را مخاطب قرار می‌دهند و خواستار کمک می‌شوند. مثل مدیری که به اعضای هیئت مدیره‌اش نامه می‌زند تا بگوید: «آیا کسی می‌تواند در مورد تخصیص بودجه مرا راهنمایی کند؟» یا «آیا ممکن است فهرست سرمایه گذاران بالقوه را بخوانید و نظرتان را به من بگویید؟»
حتی اگر افراد بسیار راغب باشند، احتمال اینکه به یک ایمیل گروهی پاسخ دهند بسیار کم است. این را هر روانشناسی می‌تواند به شما بگوید. فکرش را بکنید اگر شما ایمیلی را دریافت کنید که می‌گوید: «سلام آقای ... ، من نیاز به کمی راهنمایی دارم…» یا: «سرکار خانم ...، باسلام من در تاریخ ۱۷ دی در نظر دارم مراسمی را برگزار کنم که می خواستمم دعوتت کنم که به آن بیایی.» در این صورت احساس خواهید کرد که این ایمیل شخصاً برایتان جذاب است. اگر جواب ندهید فکر می‌کنید که در حال دست رد زدن به سینه کسی هست که شخصاً و به صورت اختصاصی از شما درخواستی کرده است.
لحظه‌ای که شما به یک گروه ایمیل می‌زنید و می‌گویید: «می‌خواستم بدانم کسی می‌تواند کمکم کند تا…» هر کدام از آن افراد فکر می‌کنند که شخص دیگری این کار را انجام خواهد داد. این درست است که برخی افراد ممکن است در این حالت هم پا پیش بگذارند ولی حتماً تعدادشان از حالتی که ایمیل شخصی به آن‌ها بزنید کمتر است.
بهترین راه برای انجام این کار این است که طرح کلی ای از ایمیلتان درست کرده و سپس نسخه‌های متعددی از آن تهیه کنید. می‌توانید اسم شخص را در بالا قرار داده و حتی پیام کوتاه خصوصی ای را برای هر شخص به آن اضافه کنید. این روش مطمئناً زمان بیشتری می‌برد پس برای ایمیل‌های معمولی همان روش گروهی را انجام دهید. ولی وقتی ایمیل واقعاً مهمی می‌خواهید بفرستید حتماً شخصاً آن‌ها را درست کرده و ارسال کنید.

۵- عنوان ایمیل را جدی بگیرید.
عنوان ایمیل به اندازه سرتیترهای یک خبر یا توییتها در توییتر مهم هستند. ما نسل اسکن‌کننده ایمیل‌ها هستیم. ما عناوین ایمیل‌ها را اسکن می‌کنیم تا بفهمیم کدام را باید باز کنیم. پس از چند روز اگر ایمیلی را از دست دادیم تا زمانی که به یادمان آورده نشود که جواب نداده‌ایم به سراغش نخواهیم رفت. پس به عناوین ایمیل‌هایتان اهمیت دهید و نرخ باز شدن ایمیل‌هایتان را افزایش دهید. این‌ها چند نمونه برای انتخاب عنوان مناسب هستند:

  • «یک درخواست بسیار کوتاه و مختصر»

  • «معارفه بسیار مهمی از شرکت الف»

  • «آینده تلویزیون‌های رومیزی را در روز ۱۷ام این ماه ببینید. ظرفیت تقریباً تکمیل شده است. همین هفته پاسخ دهید.»

  • «یک پرسش سریع؛ ممکنه کمکم کنی؟»

این‌ها یا مشابه این‌ها عناوین مناسبی هستند. وقتی ایمیلی معمولی می‌فرستید شاید خیلی برای رسیدن به عنوان مطلوب وقت نگذارید ولی برای ایمیل‌های مهم عنوان آن شیشه عمر شماست.

۶- اینکه چه زمانی ایمیل می‌زنید مهم است.
یک ایمیل مهم را هیچ‌وقت پنج‌شنبه عصر نفرستید مگر آنکه اقدامی عاجل ضروری باشد. حتی می‌توانید ایمیل‌های مهم را جمعه شب بنویسید و شنبه صبح به عنوان اولین ایمیل بفرستید. شما می‌خواهید نفر اول باشید نه اینکه زیر کوهی از ایمیل‌های انباشته‌شده قرار بگیرید. اکثر افراد صبح‌های زود اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن ایمیل‌هایشان است. (هر چند متخصصین مدیریت زمان توصیه می کنند این کار را نباید انجام داد!)

۷- پیگیر باشید.
جوان تر که هستید ممکن است اینکه کسی به ایمیلتان جواب ندهد خیلی برایتان مهم باشد ولی تجربه نشان داده است برخی افراد بسیار سرشان شلوغ است و نمی‌توانند صددرصد ایمیل‌هایشان را پاسخ بدهند. هر چه فرد شخص مهم‌تری باشد، درخواست‌ها و مزاحمت‌ها برای وی بیشتر است. هر چه سن آن‌ها بالاتر برود مسوولیتهای غیر کاری‌شان بالاتر می‌رود و بنابراین ممکن است ساعت ۲ شب بیدار نباشند تا به ایمیل‌هایشان پاسخ بدهند.
پس خیلی ساده دوباره ایمیل خود را بفرستید. می‌توانید دکمه Reply All را بزنید تا بدانند که قبلاً هم آن ایمیل را فرستاده‌اید. البته هدف این نیست که آن‌ها را دچار عذاب وجدان کنید. کار احمقانه‌ای است که اشخاصی که برایتان مهم هستند را آزرده کنید. پس تلاش کنید جمله ساده‌ای مثل این را بگویید: «می‌دانم که شما چقدر سرتان شلوغ است. امیدوارم ناراحت نشوید ولی خواستم این ایمیل را دوباره بفرستم تا در صدر پوشه ایمیل‌هایتان قرار بگیرد و آنگاه درخواست کاری‌تان را تکرار کنید.
در دفعه سوم ارسال (البته پس از اینکه زمان لازم را صرف کردید که مزاحم به نظر نرسید.) بگویید: «من واقعاً از اینکه دوباره و دوباره این ایمیل را بفرستم خوشم نمی‌آید و واقعاً نمی‌خواهم که فرد سمجی به نظر برسم ولی امیدوار بودم که بتوانم ۲ دقیقه از وقت شما را بگیرم تا…»

نقل از وب سایت بیزینس ترند 

todoist

posted Nov 4, 2013, 11:55 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Nov 4, 2013, 11:57 PM ]

چند وقتی است با نرم افزار تحت وبی کار می کنم که به نظر من ابزار مناسبی برای مدیریت کارهای روزانه است. این نرم افزار با پایش و اندازه گیری شیوه برخورد با کارهایی که در نرم افزار ثبت شده اند امتیازدهی خودکاری را انجام می دهد که نمونه ای از آن در تصویر نمایش داده شده است. 
برخی از مواردی که سبب افزایش امتیاز در این نرم افزار می شود عبارت است از:
  • افزودن کار جدید
  • تکمیل کارهای قبلی پیش از آنکه زمان در نظر گرفته شده برای آنها پایان یابد.
  • استفاده از ویژگی های پیش رفته ثبت یک کار مانند دسته بندی، یادآور گذاشتن و ثبت یادداشت برای هر کار
همچنین این نرم افزار با به فردا انداختن کارهای امروز و گذشت بیش از چهار روز از زمان پیش بینی شده برای یک کار امتیاز منفی در نظر می گیرد. با افزایش امتیاز رتبه کاربر به شرح زیر ارتقا پیدا می کند:
  • مبتدی
  • میانه
  • متخصص
  • چیره دست (استاد)
  • مربی

شما امور روزانه تان را چگونه مدیریت می کنید؟

posted Aug 18, 2013, 9:57 PM by حسين صادق‌فر

یادمه چند سال پیش وقتی آموزش مدیریت زمان را ارایه می دادم بهترین نرم افزاری که واسه این کار سراغ داشتم اوت لوک پروفشنال مایکروسافت بود. اما این روزها تعداد نرم افزارهایی که واسه ثبت و اولویت بندی فهرست کارهای روزانه بوجود آمدند بسیار زیاد شده و حتی با رونق گوشی های هوشمند تلفن های همراه این نرم افزارها که به اپلیکیشن معروف هستند روز افزون شده است. زومیت در یادداشتی  تعدادی از برنامه‌های مدیریت امور روزانه برای اندروید که از جمله این اپلیکیشن ها هستند را معرفی کرده ... اگر شما هم از این دست برنامه ها سراغ دارید معرفی نمایید.


7

پنج ابزار و اپلیکیشن برتر برای مدیریت کارها

posted Jul 31, 2013, 5:30 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 31, 2013, 5:31 AM ]

هر کس شیوه و روش مخصوص به خودش را در ایجاد لیست های تودو (لیست کارها - To‪-‬Do List) دارد ، اما ابزارهایی که با آنها بتوان تودو لیست را از ذهن خارج کرده و آن را به چیزی قابل پیگیری تبدیل کنید، محدود هستند. یک پاسخ ساده درباره این ابزارها، تمامی برنامه های تایپ و نوشتاری هستند. البته در کنار آن وب اپلیکیشن های تحت کلود و برنامه های موبایل فراوانی هم برای این کار وجود دارند. سایت لایف هکر لیست جالبی از ۵ برنامه برتر مدیریت تودو لیست منتشر کرده که درادامه مطلب به معرفی آنها می پردازیم. 

آیا با این فن برای مدیریت زمان آشنا هستید؟

posted Jul 24, 2013, 10:09 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 24, 2013, 10:10 PM ]


شما چند روز در رم می مانید؟

posted Jul 12, 2013, 9:20 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 12, 2013, 9:21 PM ]

سه مسافر به رم رفتند. آنها با پاپ ملاقات کردند. پاپ از مسافر اول پرسید: «‌چند روز دراینجا می مانی؟‌»‌
مسافر گفت: ‌«سه ماه.»
پاپ گفت: «‌پس خیلی جاهای رم را می توانی ببینی؟‌»
مسافر دوم در پاسخ به سئوال پاپ گفت:‌ «من شش ماه می مانم.»
پاپ گفت:‌ «پس تو بیشتر از همسفرت می توانی رم را ببینی.»
مسافر سوم گفت: «من فقط دو هفته می مانم.»
پاپ به او گفت:‌ «‌تو از همه خوش شانس تری. زیرا می توانی همه چیز این شهر را ببینی.»
مسافرها تعجب کردند زیرا متوجه پاسخ و منطق پاپ نشدند.
تصور کنید اگر هزار سال عمر می کردید،‌ متوجه خیلی چیزها نمی شدید ‌زیرا خیلی چیزها را به تاخیر می‌انداختید. اما از آن جایی که زندگی خیلی کوتاه است، نمی توان چیزهای زیادی را به تاخیر انداخت. با این حال، ‌مردم این کار را می کنند. تصور کنید اگر کسی به شما می گفت فقط یک روز از عمرتان باقی است، چه می کردید؟ ‌آیا به موضوعات غیر ضروری فکر می کردید؟ نه، ‌همه آنها را فراموش می کردید.
شما چند روز در رم می مانید؟! چگونه زمان خود و سازمان یا شرکت را مدیریت می کردید؟ آیا آنقدر می مانید که به همه ابعاد آن برسید؟ منبع: ایمیل های دریافتی

1-10 of 34