مدیریت راهبردی

ماتریس انتخاب مجریان راهبردهای سازمانی

posted Dec 15, 2013, 6:07 AM by حسين صادق‌فر


کدهای اخلاقی شما هم در گذر زمان ثابت می مانند؟

posted Dec 10, 2013, 10:15 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Dec 10, 2013, 10:16 PM ]

ارزش‌هاي‌ محوري سازمان را كدهاي اخلاقي سازمان (Organization of Code of Business Ethics) نيز مي‌نامند. اين كدها اصول راهنماي سازمان و رهنمودي براي تصميم‌گيري و رفتارهاي سازماني خواهند بود. در يك سازمان، اصول اخلاقي خوب، پيش شرط مديريت استراتژيك خوب خواهد بود. بهتر است در همه جنبه‌هاي تدوين، اجرا و ارزيابي استراتژي‌ها ارزش‌هاي‌ محوري سازمان رعايت گرديده و مورد توجه قرار گيرند. 


آیا کسانی که کاسبان سر چهارراه ها را هدایت می کنند استراتژیست هستند؟

posted Nov 24, 2013, 5:18 AM by حسين صادق‌فر

یکی از گروه‌هایی که به نظرم هوشمندانه (و نه با سواد) از رسانه‌ها استفاده می‌کنند کسانی هستند که کاسبان سر چهارراه‌های تهران را هدایت می‌کنند. احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که دستفروش‌های چهار راه‌های تهران که از فرصت چراغ قرمز استفاده می‌کنند به طور مرتب محصولاتی را که می‌فروشند تغییر می‌دهند. در زمان هالووین چیزهایی می‌فروشند که به درد این روزها می‌خورد. در زمان‌های پایان سال چیزهایی می‌فروشند که مناسب عید نوروز است. در زمان فوتبال‌های مهم پرچم تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را می‌فروشند. احتمالا این افراد توسط کسانی هدایت می‌شوند که آنها این زمان‌ها را پیش‌بینی و برای آن خود را آماده می‌کنند. زمانی یکی از مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار این کشور به من گفت که اگر وجود مناقصه‌ای را از طریق روزنامه باخبر شود هرگز در آن مناقصه شرکت نمی‌کند. حرف او این بود که من در مناقصه‌ای شرکت می‌کنم که از دو سال قبل از آن باخبرم. البته برخی ممکن است این حرف را تعبیر به رانت اطلاعاتی کنند. اما حرف او این بود که برای موفقیت باید روندها را پیش‌بینی کرد و از رویدادها پیش از وقوع آنها مطلع شد. متن کامل را در مدیر رسانه مطالعه نمایید.

قابل توجه مدیران مدعی پیاده سازی استراتژی

posted Sep 16, 2013, 11:17 PM by حسين صادق‌فر


آیا شما هم برای سازمان تان رویایی قدرتمند در سر دارید؟

posted Aug 3, 2013, 6:43 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Aug 3, 2013, 6:48 AM ]

بارها به دوستانی که در زمینه مدیریت استراتژیک کار می کنند گفته ام از مدیران سازمان نخواهید تا در جلسات خسته کننده تدوین ماموریت و چشم انداز سازمانی به گونه های مرسوم شرکت کنند چرا که حاصل آن بیش از نوشته هایی سرد و بی روح روی تکه هایی از کاغذ نیست که فقط سبب ضایع شدن درختان این مرز و بوم می شود... برای رسیدن به چشم انداز سازمانی و راهبردهای ناشی از آن کافیست پس از کمی توضیحات، مدیر (یا گروه مدیریت) سازمان را با یک یا چند نفر طراح، فیلمساز، گرافیست، نقاش ویا انیمیشن ساز تنها بذارید تا بر اساس قدرت رویا پردازی خودشان چشم انداز سازمان را به بهترین شیوه طراحی کنند. برای شروع به نمونه ای که شرکت هوندا اخیرا منتشر کرده است نگاهی بیندازید:

آیا تبلیغات در سازمان شما همراستا با چشم اندازتان هست؟

posted Jul 25, 2013, 10:16 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 25, 2013, 10:27 PM ]

بسیاری از سازمان ها امور تبلیغاتی خودشان را به متخصصین این امر که هیچ آشنایی با زمینه فعالیت های شرکت و سیستم های مدیریتی و فنی آن ندارند می‌سپارند و متاسفانه در کشور ما هم تنها دادن خروجی ارزان تر از سایرین در زودترین زمان ممکن مطلوب است. حال اگر این خروجی با تمام جنبه هایی که باید در آن رعایت گردد همسان نباشد از نظر هیچ کس مساله ای ایجاد نمی کند. به عنوان مثال در عکس زیر طراح این آگهی از چشم انداز بسیار قوی شرکت استفاده کرده و آن را در کنار تصاویری از وضعیت فعلی شرکت و مجتمع آن به تصویر کشیده است. به عبارت دیگر بین چشم انداز شرکت با دیگر المان های طراحی در این تصویر هیچ گونه ارتباط و سنخیتی مشاهده نمی شود و متاسفانه بیننده نمی تواند تصویری از آینده این شرکت که در چشم اندازش مطرح شده است بدست آورد. (برای مشاهده تصویر بزرگتر روی عکس کلیک کنید).


سازمان شما رویا پرداز است یا دارای چشم انداز ؟

posted Jul 23, 2013, 6:39 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 23, 2013, 6:51 AM ]


آیا شما هم چشم اندازهای مصوری دارید؟

posted Jul 22, 2013, 7:32 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 22, 2013, 7:33 AM ]

وقتی نتیجه کارگروه های مختلف را که در زمینه مدیریت استراتژیک (راهبردی) کار شده است، به من ارجاع داده میشه تا آنها را بررسی کنم و همین چند روز گذشته نمونه ای از این نوع کار را داشتم به دست اندرکاران مهمترین توصیه ای که دارم این است که اگر بتوانید چشم اندازها و راهبردهایتان را به تصویر بکشید می توان فهمید که در تعیین و طراحی آنها موفق بوده اید. به تصویر درآوردن چشم انداز و راهبردها یکی از موفق ترین روش های پیاده سازی اثربخش آنها است. پروژه اتاق بیمار ۲۰۲۰ یکی از نمونه های کاربردی در این رابطه است. 


استراتژی گل آقایی

posted May 7, 2013, 4:29 AM by حسين صادق‌فر   [ updated May 7, 2013, 4:33 AM ]

حتما شما هم یادتونه وقتی هفته نامه گل آقا چاپ میشد یه قسمت هایی داشت با عنوان مثلا ایران ۲۰ سال بعد ... که در ادامه تصویر تعدادی از مطالب این چنینی گل آقا را مشاهده می کنید. اون وقت ها کم سن و سال بودم و نمی دونستم هم میشه به آینده رسید و درونش افتاد و هم میشه آینده رو ساخت و اداره اش کرد... و وقتی این مطالب را می خوندم تنها طنز و سرگرم کنندگی اش واسم جالب بود. حالا که با مقوله ای به نام مدیریت استراتژی آشنا شدم می فهمم که چه خوب که گل آقا این قسمت رو ایجاد کرده بود و از سوی دیگر هم افسوس می خورم که چه حیف که نتونست و نتونستیم پیش بینی خوبی از ۲۰ سال آینده (که الان بهش رسیدیم) داشته باشیم. البته به نظرم شاید بهترین پیش بینی ها همان پیش بینی های گل آقایی بود که حیف و خدابیامرزدش همون رو هم الان نداریم...!

۰۰۰ حیف، کاشکی گل آقا می تونست با استفاده از ابزار مدیریت راهبردی پیش بینی های بهتری از امروز داشته باشه... و حیف که چه زود این ۲۰ سال گذشت... و باز حیف که برای ۲۰ سال بعدمون که خیلی زود هم می رسه هیچ پیش بینی از آینده نداریم...

چشم اندازه های واقعی

posted Mar 4, 2013, 11:09 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 4, 2013, 11:22 PM ]

یکی از توصیه هایی که من همیشه برای عملیاتی شدن موثر راهبردها برای نزدیک شدن به چشم انداز و اهداف راهبردی سازمان داشته ام این است که مدیران سازمان بایست آینده را برای خود و سازمان شان به تصویر بکشند. نقاشی کردن راهبردها یا تهیه فیلمی از آینده از جمله موثرترین ابزارها برای این کار است که نباید از آنها غافل شد تقریبا هر کاری غیر از اینها بی فایده است و چشم انداز، راهبرد و اهداف حرام کردن کاغذ و از بین بردن جنگل ها نخواهد بود.

1-10 of 15