ماهنامه مشاور مديريت

شماره پنجم - مرداد 1389

 

 

 

 

 

 

 

sadeghfar@gmail.com

4946 501 0915

اشتراك

تلنگر مديريت

اخبار مديريت

محورهاي 10 گانه برنامه تحول در نظام اداري کشور

روزنامه خراسان: اصلاح نظام اداري و مديريت دولتي دربرگيرنده تلاشي نظام مند و يکپارچه است، به گونه اي که از طريق آن مي توان، تغييرات موثري در نظام اداره عمومي پديد آورد و توان آن را براي رسيدن به پيشرفت ملي، افزايش داد. به گزارش عصر ايران به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، برنامه تحول در نظام اداري که نشات گرفته از متن سياست هاي کلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري، سند چشم انداز، لايحه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و در چارچوب سياست هاي کلي دولت خدمتگزار است، بر آن است تا با توانمندسازي دستگاه هاي اجرايي کشور و تربيت مديران و کارشناسان کارآمد و تحول آفرين طرحي نو در اندازد و در توسعه يکپارچه کشور نقش موثرتري را ايفا کند.
 

يادآوري:

1- تحليل اين خبر در شماره هاي آينده منتشر خواهد شد.

2- مناسب است به معاني و نحوه بكار بردن كلمات تحول و اصلاح، دولت و اصلاح، تغييرات موثر، پيشرفت ملي و موثر تر كمي بينديشيم.

3- تفاوت زماني ابلاغ سياست هاي كلي نظام و اعلام اين خبر از سوي دولت قابل توجه است.

فهرست جديدترين مطالب منتشر شده در وب سايت:

 مشاور مديريت

  • ایزو ۵۰۰۰۱ استاندارد مدیریت انرژی

  • RSS مشاور مدیریت

  • خدمات رایگان مشاور مدیریت برای ایزو ۹۰۰۱

  • ترکیب های شیمیایی در سازمان

  • ایزو 9001- 2008

  • حاجی‌آقا

  • آیا اساتید در حال بدعت گذاری هستند؟

  • اظهار نظر برای مقاله آسیب شناسی ایزو ۹۰۰۱ در ایران

  • تفاوت دو واژه تصدیق (verification) و صحه گذاری (validation)

  • ميني مال هاي مديريت

براي مشاهده متن جديد ترين مطالب مشاور مديريت به اينجا برويد.

شهروندي و ايزو 9001

حتما مي دانيد اكنون كه نزديك به پانزده سال از ورود استاندارد ايزو 9001 به كشورمان مي گذرد بسياري از سازمان هاي توليدي و خدماتي و از جمله اصناف مختلف كه محصولات و خدمات خود را مستقيما به هم ميهنان گرامي ارايه مي دهند، گواهينامه اين استاندارد بين المللي را دريافت كرده اند. همه ما تقريبا هر روز در رسانه هاي تصويري و نوشتاري و همچين اينترنت، تبليغات راست و دروغ! آنها را مشاهده مي كنيم. تبليغاتي كه گاها از نظر علمي به هيچ عنوان درست نيست و غلط هاي مصطلحي در آنها به وفور به چشم مي خورد. مثلا رستوراني تبليغ مي كند كه داراي گواهينامه ايزو 9000 است و نمي داند كه گواهينامه كه دريافت كرده است گواهينامه ايزو 9001 است و براي ساير استانداردهاي خانواده ايزو 9000 ماهيتا گواهينامه صادر نمي شود. جالب است بدانيد چندي پيش دريك آگهي فروش كارخانه صاحب كارخانه لطف كرده و در كنار ساير امكانات و مجوز ها، داشتن ايزو 9001 را نيز به عنوان يك مزيت براي فروش مطرح كرده بود.
از سوي ديگر موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران كه متولي استاندارد و از جمله استانداردهاي مديريت كيفيت در ايران است طي اين پانزده سال هيچ وقت به خودش زحمت معرفي درست و كامل اين استانداردها را نداده و به مصرف كننده كه محصولات و خدمات سازمان هاي داراي گواهينامه ايزو 9001 را دريافت مي‏ كنند، توضيح نداده است كه داشتن اين استاندارد مربوط به كيفيت محصول نيست و تنها نشان مي دهد كه سازمان داراي گواهينامه، تصميم دارد يك سيستم مديريتي را در سازمان خود به منظور افزايش رضايت مشتريان بلاواسطه! پياده سازي نمايد.
با توجه به توضيحات ارايه شده و رشد فزاينده دريافت گواهينامه ايزو 9001 در حوزه ارايه مستقيم محصولات و خدمات به هم ميهنان گرامي و همچنين نظر به رسالت مشاور مديريت لازم ديده شد در اين رابطه اطلاع رساني هاي مناسب صورت گيرد. از اين رو وب سايت مشاور مديريت در نظر دارد نيازها و انتظاراتي كه يك مشتري از سازمان ارايه دهنده محصول و يا خدمات بايد داشته باشد مطرح نمايد تا هم ميهنان گرامي با مراجعه به نكات مطرح شده به روشني دريابند كه از سازمان هاي طرف معامله خود چه بايد بخواهند و اگر اين سازمان ها كه ادعاي داشتن گواهينامه ايزو 9001 را مي نمايد نتوانند به نيازها، انتظارات و خواسته هاي مورد نظر پاسخ دهند، مشتري چه بايد بكند.
لازم است بيان شود كه منظور از سازمان در اين خصوص هر شخص حقيقي يا حقوقي است كه محصول و يا خدمتي را ارايه مي نمايد. در ادامه به تعدادي از اين سازمان ها كه اخيرا دريافت گواهينامه خود را در رسانه ها نيز در سطوح گسترده اي تبليغ مي كنند اشاره شده است ليكن به آنها محدود نمي گردد:
- رستوران، 

- فروشگاه،

- عكاسي،

- هتل و ساير مراكز اقامتي،

- مراكز بهداشتي و درماني (مانند بيمارستان، درمانگاه و داروخانه)،
- ادارات دولتي، عمومي و ارايه دهنده خدمات شهري (مانند شركت هاي آب، برق، گاز،تلفن، دارايي، بيمه و سازمان هاي اتوبوسراني، تاكسيراني و شهرداري)،

- نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش خودرو،

- بنگاه هاي خريد و فروش املاك و خودرو،

مشاور مديريت مصمم است با استفاده از تجارب حرفه اي خود و ايده ها و پيشنهادهايي كه از سوي خوانندگان ماهنامه مشاور مديريت دريافت مي نمايد، شرح نيازها، انتظارات و خواسته هايي كه يك ارباب رجوع (دقت فرماييد در اين تركيب كاملا آگاهانه از كلمه ارباب استفاده شده است) از طرف معامله خود بايد داشته باشد را بيان نمايد. به عنوان مثال وقتي يك مشتري به رستوراني كه ادعا مي كند داراي گواهينامه استاندارد ايزو 9001 است مراجعه مي كند بايد حتما با منوي غذايي كه نرخ غذا ها را نشان مي دهد روبرو شود، در غير اين صورت مشتري مي تواند به مدير رستوران شكايت نمايد و چنانكه ايشان ترتيب اثري به اين شكايت نداد مشتري مي تواند از مدير رستوران مشخصات شركت گواهي دهنده ايزو 9001 را دريافت نموده و شكايت كتبي خود را به گواهي دهنده ارسال نمايد تا مراحل بعدي رسيدگي به شكايت مشتري توسط گواهي دهنده در اولين مميزي مراقبتي انجام پذيرد.
به منظور دستيابي به اهداف مطرح شده در وب سايت مشاور مديريت صفحه اي طراحي، تدوين و منتشر گرديده است و شما هم ميهن گرامي مي توانيد با رجوع به اين صفحه اطلاع يابيد كه يك سازمان داراي گواهينامه ايزو 9001 چه نيازمندي هايي را در رابطه با مشتريان خود بايد رعايت نمايد.

 

 

مديريت عاشقانه

زندگی مثل یک پیانوست، همان چیزی را می‌شنوی که می‌نوازی!