ماهنامه مشاور مديريت

شماره دوم - ارديبهشت 1389

 

 

 

 

 

 

 

sadeghfar@gmail.com

4946 501 0915

 اشتراك

تلنگر مديريت

اخبار مديريت

سیاست های كلی نظام اداری ابلاغ شد

در خبرها آمده بود كه رؤسای محترم سه قوه، نیروهای مسلح و مسئولان نهادهای غیردولتی موظفند زمان بندی مشخص برای عملیاتی شدن سياست هاي كلي نظام اداري را تهیه و پیشرفت آن را در فواصل زمانی معین گزارش نمایند.

تمامي كساني كه با نيازمندي هاي سيستم هاي مديريت آشنايي دارند به خوبي مي دانند ابلاغ دستورهاي سازماني بخصوص اگر به صورت اهداف سازماني مطرح شوند بايد داراي ويژگي SMART باشند تا اجراي آنها با اطمينان خاطر همراه گردد.

اگر نگاهي كوتاه به سياست هاي كلي نظام اداري كه در تاريخ 89/2/1 ابلاغ شده است داشته باشيم درمي يابيم كه تقريبا هيچ كدام از پنج ويژگي SMART در اين سياست ها تعبيه نشده است بنابراين مي توان انتظار داشت اجراي اين سياست ها همانند سند چشم انداز و ساير سياست هاي كلي تدوين شده در مجمع تشخيص مصلحت نظام اثربخش نگردد.

  • Specific: مشخص

  • Measurable: قابل اندازه گيري

  • Attainable: قابل حصول

  • Realistic: واقعي

  • Timely: داراي محدوديت زماني

 

 

فهرست جديدترين مطالب منتشر شده در وب سايت:

 مشاور مديريت

حلزون چيني!

پيگيري سياست هاي كلي نظام اداري

سن زمين و بلاهاي انساني

كميك استريپ ايزو 9001

تفاوت پايش و اندازه گيري

ابزار برون سپاري به روز شد

توصيه هاي پياده سازي ايزو 9001

ثروتمند دوست داشتني هم كم نيست

روش تدوين دستورالعمل هاي كاري با استفاده از استاندارد ايزو 10013

هواي لب هاي خندان مشتريان خودتان را داشته باشيد

نتايج نهايي نظرسنجي چالش هاي مديريتي سازمان هاي ايراني

نقشه با كيفيت راه هاي ايران

تدوين ابزار برون سپاري از ابزارهاي مديريت آغاز شده است

اولين شماره ماهنامه مشاور مديريت منتشر شد

   گمبا كايزن

خبرنگاران حرفه اي با رفتن به محل حادثه، زنده و واقعي بودن گزارش خبري خود را نشان مي دهند و از چيره دستي خود براي توليد يك خبر حرفه اي و تاثير گذار بهره مي برند. خبري كه در استديو پخش خبر و از روي كاغذ خوانده شود تفاوت زيادي با خبري دارد كه از محل حادثه تهيه و پخش مي گردد.

همين مقدار تفاوت يا حتي بيشتر از آن هنگامي رخ مي نمايد كه مدير سازماني از پشت ميز رياست خود دستور اصلاحات را صادر مي كند.

چگونه مي توان مساله را كه در محل اجراي فرآيندهاي سازماني رخ داده است بدون بررسي و ريشه يابي علل وقوع آن در همان محل مورد واكاوي قرار داد و سپس راه حل رفع آن را تعيين و از پشت ميز رياست صادر كرد. بخصوص هنگامي كه بخش عمده از راه حل بستگي به عملكرد منابع انساني داشته باشد.

در حال حاضر سازمان هاي زيادي به پيروي از سازمان هاي ژاپني و با استفاده از ابزار گمبا كايزن، بهبود مستمر عملكرد فرآيندهاي سازماني خود را به خوبي مديريت مي نمايند.

كايزن (Kaizen) تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

در زبان‌ ژاپني، گمبا (Gemba) نيز به‌ معناي‌ محل‌ واقعي‌ و جايي‌ است‌ كه‌ عمليات‌ اصلي‌ مورد نظر در آن‌ انجام‌ مي‌شود.

در صنعت‌ ژاپن، واژه‌ گمبا به‌ اندازه‌ واژه‌ كايزن‌ شهرت‌ دارد. دو واژه‌ كايزن‌ و گمبا، واژه‌هايي‌ هستند كه‌ در قلب‌ مديران‌ ژاپني‌ جاي‌ دارند و مديران‌ معمولاً‌ تصميم هاي‌ خود را براساس‌ درك‌ كامل‌ اين‌ دو واژه‌ اتخاذ مي‌كنند. اولين كاري که مدير سازمان ژاپني براي بهبود بايد انجام مي دهد رفتن به گمبا است و به خوبي به اين نكته آگاه است كه پيچيدگي و مشکلات اجراي طرح ها و کارها در ارتباط مستقيم با فاصله از گمبا معني پيدا مي كند.

مديريت عاشقانه

بی سوادان قرن 21 کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه را دور بریزند ودوباره بیاموزند.

Ċ
حسين صادق‌فر,
May 3, 2010, 5:27 AM