رای گیری برای پیش نویس نهایی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شروع شد

posted Jul 13, 2015, 8:49 PM by حسين صادق‌فر


استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به مرحله نهایی فرایند بازنگری رسیده است. کشورهای عضو سازمان ایزو تا پیش از ۹ سپتامبر ۲ ماه فرصت دارند به پیش نویس نهایی این استاندارد رای دهند.
یک رای گیری پیش از این روی پیش نویس اولیه ایزو ۹۰۰۱ انجام شد و در نوامبر ۲۰۱۴ توسط حدود ۹۰ درصد اعضا مورد تایید قرار گرفت، اما کارگروه مربوطه حدود ۳۰۰۰ نظر به همراه پیشنهاد برای بهبود دریافت کرد. از آن پس کارگروه تدوین این استاندارد دوبار در ایرلند و لیتوانی جلسه برگزار کرده است و بحث و گفتگوهای آنلاین زیادی نیز برای تحلیل و تصمیم گیری در مورد نظرات و پیشنهادهای دریافت شده صورت گرفته است. رییس زیرگروه بازنگری استاندارد می گوید بر این اساس تغییرات جزیی در آخرین پیش نویس صورت گرفته است و انتظار می رود در سپتامبر ۲۰۱۵ نسخه نهایی منتشر شود. 
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ با بیش از ۱.۱ میلیون گواهینامه صادر شده در سراسر جهان یکی از شناخته شده ترین استانداردها سازمان ایزو است. این استاندارد نیازمندیهایی را دربر می گیرد که به سازمان ها کمک می کند تا اثبات کنند که به مشتریانشان محصول و خدمتی با کیفیت خوب و پایدار ارایه می نمایند. همچنین استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چارچوبی را تامین می نماید که به ساده سازی فرایندها به منظور بهبود اثربخشی آنها کمک می نماید. این استاندارد برای هر سازمانی با هر نوع و اندازه که ای که داشته باشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  این متن ترجمه بخشی از خبر سازمان ایزو در این خصوص است.

پیش نویس جدید استاندارد ایزو ۹۰۰۱ منتشر شد

posted May 29, 2014, 11:49 PM by حسين صادق‌فر

Cover of 9001 with four people

یکی از استانداردهای  بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت یعنی ایزو ۹۰۰۱ در دست بازنگری است و اکنون پیش نویس این بازنگری از طریق وب سایت سازمان ایزو قابل خرید است. این استاندارد همانند تمام استانداردهای سازمان ایزو هر پنج سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد. در مرحله بازنگری نقطه نظرات تمام دست اندرکاران دریافت می شود و مطابق این نظرات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ پیش از پایان ۲۰۱۵ منتشر خواهد شد. پیش نویس این استاندارد به سازمان ها این فرصت را می دهد که وضعیت سازمانشان را با مفاد این استاندارد پیش از انتشار رسمی آن بیازمایند. تغییرات در این استاندارد زیاد نبوده و عمدتا دربرگیرنده موارد زیر است:

  • افزوده شدن شناسایی ریسک ها و کنترل آنها به عنوان یک نیازمندی 
  • الزام بیشتر مدیر ارشد سازمان به ایفای نقش پررنگ تر در طراحی و پیاده سازی خط مشی های کیفیت مرتبط با نیازهای کسب و کار سازمان و 
  • تغییراتی در واژه شناسی ها

سازمان هایی که اکنون دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ هستند پس از انتشار نسخه جدید این استاندارد سه سال فرصت خواهند داشت تا سیستم های مدیریت کیفیت خودشان را به ویرایش جدید استاندارد مهاجرت دهند. متن اصلی خبر

ایزو ۲۲۰۰۳

posted Jan 17, 2014, 11:22 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Jan 17, 2014, 11:52 PM ]

ایمنی غذا یک ویژگی بسیار مهم و روزافزون در سلامت عموم جامعه است و پیرو آن غذای ناسالم می تواند بسیار خطرناک باشد. از این رو استانداردهای مدیریت ایمنی غذا (سری ایزو ۲۲۰۰۰) به سازمان ها کمک می نمایند تا مخاطرات ایمنی غذا را شناسایی و کنترل نمایند. اگر چه هزاران گواهینامه استاندارد مرتبط در این زمینه صادر شده است (صدور گواهینامه یک الزام از سوی این استانداردها نیستند) ولی در سال های اخیر اعتماد مصرف کنندگان به صنایع غذایی کم رنگ شده است که توجه ویژه‌ و متعهدانه‌ای را می طلبد. سازمان ایزو بدین منظور تصمیم به انتشار استاندارد ایزو ۲۲۰۰۳ گرفته است که سبب خواهد شد رویکرد شرکت های گواهی دهنده برای صدور گواهینامه در کسب و کارهای صنایع غذایی تغییر نماید. ادامه خبر را در وب سایت سازمان ایزو مطالعه نمایید.

ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱ به مرحله کارگروه پیش نویس رسید

posted Jul 1, 2013, 10:49 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 1, 2013, 10:51 PM ]

ایزو ۹۰۰۱ با عنوان نیازمندی های سیستم مدیریت کیفیت به مرحله کارگروه پیش نویس رسیده است تا فرایند بازنگری را طی نماید. این استاندارد نیز همانند دیگر استانداردهای ایزو هر پنج سال یکبار دستخوش بازنگری می شود تا اطمینان حاصل گردد که همچنان برای استفاده مفید است.

مرحله کارگروه پیشن نویس اولین مشاوره برای توسعه یا بازنگری یکی از استانداردهای ایزو است. طی این مرحله کشورهای عضو ایزو که برای مشارکت در توسعه استانداردها انتخاب شده اند بین دو تا چهار ماه وقت دارند روی پیش نویس استاندارد کارکرده و نظراتشان را ارایه نمایند. سپس کارشناسان منتخب ایزو به پرسش ها پاسخ گفته و مسایل را حل می کنند تا پیش نویس استاندارد بین المللی برای انتشار آماده شود.

تمام کسانی که پیش نویس منتشر شده را مطالعه می کنند می توانند نظرات خودشان را حداکثر در نیمه اول ۲۰۱۴ به سازمان ملی استاندارد کشور خودشان ارایه دهند تا در زمان نهایی شدن این استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان ایزو انتظار دارد، استاندارد جدید ایزو ۹۰۰۱ تا پایان ۲۰۱۵ منتشر شود. از این زمان سازمان های دارای گواهینامه این استاندارد به مدت ۲ سال وقت خواهند داشت سیستم مدیریت کیفیت خودشان را با ویرایش جدید استاندارد مطابقت دهند. پس از این مدت نسخه ۲۰۰۸ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ منقضی خواهد شد. منبع خبر


ایزو ۱۴۰۰۱ را ارزیابی کنید

posted Feb 27, 2013, 7:09 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Feb 27, 2013, 7:10 AM ]

سازمان ایزو از کاربران استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۰۱) درخواست کرده است در یک ارزیابی آنلاین مشارکت نمایند. این ارزیابی به منظور توسعه کارشناسانه ویرایش بعدی این استاندارد که انتظار می رود در سال ۲۰۱۵ منتشر شود، طرحریزی شده است.

متاسفانه این ارزیابی به زبان پارسی در دسترس نیست ولی شما می توانید در این ارزیابی به زبان انگلیسی یا دیگر زبان هایی مطرح شده مشارکت نمایید. خبر کامل این ارزیابی نیز در وب سایت سازمان ایزو منتشر شده است.


Hand holding a tree

ISO 9001 certificates status in Iran

posted Dec 17, 2012, 8:25 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Dec 17, 2012, 8:31 PM ]

سازمان ایزو در گزارش اخیر خود درباره ارزیابی وضعیت صدور گواهینامه های ایزو در سراسر دنیا آماری را در اینجا منتشر کرده است. 
نمودار زیر بر مبنای آمار ارایه شده در این گزارش برای وضعیت صدور گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ در ایران ترسیم شده است. کاهش چشمگیر تعداد گواهینامه های صادر شده در سال های اخیر را در این نمودار شاهد هستیم که علل مختلف و متفاوتی می تواند داشته باشد. 



ISO Survey now available for free download

posted Dec 14, 2012, 9:32 PM by حسين صادق‌فر

سازمان ایزو اخیرا نتایج ارزیابی خود را از گواهینامه های استاندارد سیستم مدیریت به صورت رایگان منتشر کرده است. خلاصه ای از آمار این ارزیابی در جدول زیر نشان داده شده است.


ISO Survey 2011 figures


در زمینه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ مطالب ارایه شده از سوی سازمان ایزو خواندنی است:

گواهینامه های استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در تمام جهان بعنوان تضمینی برای قابلیت تامین کنندگان در چرخه تامین و به منظور تامین رضایت بخش نیازمندی های کیفیت و همچنین افزایش رضایتمندی مشتری در ارتباطات تامین کننده - مشتری بکارگرفته می‌شود.

تعداد گواهینامه های صادره در ۱۸۰ کشور دنیا کاهش ۱٪ (۶۸۱۲ گواهینامه) در صدور آنها از سال ۲۰۱۱ نسبت به سال گذشته آن را نشان می دهد. سه کشور چین، ایتالیا و ژاپن بیشترین مجموع گواهینامه های صادره را داشته در حالی که سه کشور ایتالیا، چین و رومانی بیشترین رشد در تعداد گواهینامه های صادره در ۲۰۱۱ را داشته اند.

این متن ترجمه آخرین خبر سازمان ایزو است. متن کامل آن را اینجا مطالعه نمایید.

ISO & construction

posted Dec 5, 2012, 10:33 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Dec 6, 2012, 4:37 AM ]

صنعت ساختمان بخشی کلیدی از اقتصادهای ملی را شکل می دهد و اغلب کارفرمایان بزرگ عهده دار آن هستند. این صنعت، علاوه بر ساخت بناها و زیر ساخت ها، خدمات و محصولاتی را نیز برای صادرات به تمام نقاط جهان فراهم می سازد. استانداردهای ایزو این صنعت را به راهکارهایی برای تمامی وجوه فعالیت ها، از ساخت و سازهای سنتی گرفته تا کارهای نوآورانه، مجهز نموده است. همچنین این استانداردها شامل ابزارهایی برای ازمیان برداشتن چالش های جدیدی مانند آلودگی و عملکرد انرژی هستند.

کتابچه جدیدی که از سوی سازمان ایزو منتشر شده است تاکید می کند که چگونه استاندارد های جدید چالش های توسعه‌های پایدار را همزمان با تامین الزامات برای عملکرد اجرایی و فنی از میان برمی دارد.

پیاده سازی استاندارد های بین المللی در صنعت ساختمان نه تنها مزایای فنی، بلکه فواید اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی برای این صنعت، قانون گذاران و مصرف کنندگان را به همراه دارد.

از۱۹۴۰۰ استانداردی که حدودا تمامی بخش های کسب و کار و فناوری را در بر گرفته است، بیش از ۱۰۰ استاندارد توسط کمیته فنی ساختمان و  مهندسی عمران ISO/TC59 صادر شده است. علاوه بر آن بسیاری از دیگر کمیتههای فنی نیز استانداردها و مستندات فنی مرتبط با محصولات صنعت ساختمان را نیز توسعه داده اند.

کتابجه یاد شده دامنه گستردهای از موضوعاتی که به وسیله استانداردهای ساخت و ساز ایزو مورد توجه قرار گرفته اند را برجسته می سازد. مواردی مانند: واژگان فنی، الزامات اتصالات، رواداری ها و تناسبات، فناوری اطلاعات در فرایندهای ساختمان و مهندسی عمران، الزامات زمین شناسی برای ساختمانها، عناصر و اجزای ساختمان شامل سازه های پیش ساخته و الزامات عملکردی، همچنین استاندارد های ایزو مباحث مهم و اساسی، مانند قابلیت دسترسی را در پاسخ به اعلامیه بین المللی حقوق بشر که بیان می نماید، هر فردی حق دارد به خدمات عمومی در کشورش دسترسی برابر داشته باشد، مورد توجه قرار می دهد.

سازمان ایزو هنگام توسعه این استانداردها همه دست اندر کاران، از معماران گرفته تا طراحان، مهندسین، مالکان، تولیدکنندگان محصولات، قانون گذاران، سیاست گذاران و مصرف کنندگان را مشارکت می دهد.

در آینده بخش های درگیر در صنعت ساختمان مجبور خواهند بود با موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن بر ساختمان ها و همچنین بازدهی انرژی ساختمانها روبرو شوند، بنابراین استانداردهایی برای دقیق نمودن روشهای اندازه گیری برای ویژگی های حرارتی ساختمانها و محصولات ساختمانی مورد نیاز خواهند بود. توسعه استاندارد های مرتبط با فرایند تحویل ساختمانها و کارهای مهندسی عمران نیز یکی از قدم های بعدی خواهد بود.


توضیح مشاور مدیریت: این متن ترجمه آخرین خبر منتشر شده در وب سایت سازمان ایزو است که توسط جناب آقای مهدی نژاد رسولی ترجمه شده است. برای مطالعه متن کامل خبر به وب سایت ایزو مراجعه فرمایید.

ISO 10018

posted Nov 27, 2012, 9:45 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Nov 27, 2012, 9:50 PM ]

ايزو 10018 به پياده سازي ايزو 9001 كمك مي كند

استاندارد ايزو 10018 ويرايش 2012 با عنوان "خطوط راهنما براي مشاركت و صلاحيت كاركنان" از استانداردهاي جديد منتشر شده از سوي سازمان ايزو است كه براي هر سازماني فارغ از اندازه، نوع و فعاليت هاي آن كاربرد دارد. اين استاندارد چارچوبي را براي عملكرد بهتر كاركنان در يك سيستم مديريت كيفيت بر مبناي استاندارد ايزو 9001 ويرايش 2008 فراهم مي سازد. اين استاندارد به عنوان ابزاري براي رهبران، مديران، ناظرين، نمايندگان مديريت و مديران منابع انساني طراحي شده است و همچنين مي تواند در ديگر استانداردهاي سيستم هاي مديريتي مورد استفاده قرار گيرد.

دو تعريف كليدي بكارگرفته شده در استاندارد ايزو 10018 عبارت است از:

3-1- صلاحيت، كه عبارت است از: توانايي بكارگيري دانش ها و مهارت ها براي دستيابي به نتايج مورد انتظار

3-5- مشاركت، كه عبارت است از: درگير ساختن و مشاركت به منظور دستيابي به اهداف به اشتراك گذاشته شده

فهرست بندي استاندارد ايزو 10018 از شاكله استاندارد ايزو 9001 بهره مي برد، به جز بند 4 با عنوان "مديريت مشاركت و صلاحيت كاركنان"، ساير بندهاي اين استاندارد عبارت است از:

5- مسئوليت مديريت

6- مديريت منابع

7- پديدآوري محصول

8- مديريت، تحليل و بهبود

علاوه بر اين دو پيوست به نام هاي زير در اين استاندارد وجود دارد.

پيوست الف: عوامل انساني تاثير گذار بر سيستم هاي مديريت كيفيت

پيوست ب: خود ارزيابي.

 

بند 4: مديريت مشاركت و صلاحيت كاركنان

بند 4 استاندارد ايزو 10018 فرايندهايي را در يك سازمان تشريح مي نمايد كه مي توانند براي پياده سازي و نگهداري مشاركت و صلاحيت كاركنان در سيستم هاي مديريت كيفيت بكار گرفته شوند. اين بند همچنين تشريح مي نمايد كه رهبران چگونه مي توانند كاركنان را براي قبول مسئوليت هايشان تشويق كنند و شرايطي را بوجود آورند كه آنها را براي دستيابي به نتايج مورد انتظار توانمند سازد. فرايند مرتبط با اين مقوله بر مبناي چهار گام زير پايه ريزي شده است:

4-4- تحليل: داده هاي لازم جمع آوري و تحليل مي شوند تا اهداف كوتاه مدت و بلند مدت يك سازمان را براي مشاركت و صلاحيت كاركنان ايجاد نمايد.

4-5- طرحريزي: روش هاي اجرايي ايجاد مي شوند تا مشاركت و صلاحيت كاركنان را در يك سازمان در سطوح فردي و گروهي طرحريزي نمايند.

4-6- پياده سازي: طرح ها و اقدامات براي دستيابي به اهداف، عملياتي مي شوند.

4-7- ارزيابي: طرح ها، اقدامات و پيامدها به منظور شناسايي فرصت هاي بهبود ارزيابي مي شوند.

 

فرايند مشاركت كاركنان شامل تعدادي عوامل انساني به شرح زير است:

ارتباطات: يكپارچه كردن كاركنان و توسعه درك مشترك آنها

استخدام: فرايند يافتن منابع، غربالگري و انتخاب كاركنان براي سمت هاي سازماني

آگاهي بخشي: برقراري ارتباط به منظور آگاه سازي كاركنان از نيازمندي هاي ايزو 9001 در سازمان براي نگهداري سيستم مديريت كيفيت

درگيركردن: تعهد مديريت سازمان به اينكه مشاركت و توسعه درك مشترك بين كاركنان و مديران آنها را بهبود بخشد.

كارگروهي و همكاري: اين دو مقوله موقعي رخ مي دهد كه كاركنان با يكديگر براي يك هدف مشترك كار مي كنند.

مسئوليت و اختيار: مديران مسئول هستند كه اختيارهاي لازم براي كاركنان را تامين نمايند تا آنها بتوانند درباره كارهايشان تصميم هاي لازم را بگيرند.

خلاقيت و نوآوري: برخورداري از سطح بالايي از خلاقيت موفقيت را در پي دارد. توانمندي خلاقيت، حسي برتر از انجام كارها را ايجاد مي كند و پيرو آن مشاركت را افزايش مي دهد.

شناخت و پاداش دهي: سازمان بايد اقداماتي را كه مشاركت كاركنان را بهبود مي بخشد تشخيص دهد.

 اين متن ترجمه بخش هايي از آخرين خبر سازمان ايزو است كه متن كامل آن اينجا منتشر شده است.

ISO 9001:2015 and beyond

posted Oct 29, 2012, 11:45 PM by حسين صادق‌فر

ISO 9001:2015 و فراتر از آن - آماده شدن برای 25 سال آینده استانداردهای مدیریت کیفیت

پس از اولين بار انتشار استانداردهاي سري ايزو 9000 در سال 1987 اين استانداردها محبوب ترين استانداردهاي سازمان ايزو بوده است. اكنون پس از گذشت 25 سال موفيت آميز، كارگروه فني 176 تضمين كيفيت و مديريت كيفيت ايزو، زير گروه SC2 سيستم هاي كيفيت، در حال طرحريزي توليد بعدي استانداردهاي مديريت كيفيت است. چشم انداز كارگروه فني ياد شده، براي اين محصولات (عمدتا ايزو 9001 و 9004) اين بوده است كه در سراسر جهان به رسميت شناخته شده و مورد احترام قرار گيرند و توسط سازمان هاي مختلف بعنوان جزيي جدايي ناپذير از طرح هاي توسعه پايدار خود استفاده شوند.

 اين نقش محوري سيستم هاي مديريت كيفيت بعنوان پايه اي براي رشد اقتصادي برنامه پايداري است كه اغلب ناديده گرفته شده است، ليكن در چند سال اخير اين مورد با تمركز بر عناصر پكپارچگي زيست محيطي و عدالت اجتماعي (شكل 1) مورد توجه واقع شده است. اين مطلب ترجمه بخشي از خبر سازمان ايزو است كه شما مي توانيد متن كامل آن را اينجا مطالعه نماييد.


1-10 of 64