الگویی برای بهبود مستمر

posted Jan 1, 2013, 4:48 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jan 4, 2013, 10:45 PM ]

شما هم می دانید که انجمن های جهانی و منطقه ای برای رشد و توسعه اعضای خود از راهکارهای تشویقی و تنبیهی بسیار موثر استفاده می نمایند. استفاده از این راهکارها یکی از ترفندهای مدیریتی است که در سازمان های ایرانی (به ویژه سازمان های بزرگ دولتی و شبه دولتی) به خوبی می توان از آنها بهره برد ولی متاسفانه به دلایل متعدد (از جمله بی ثباتی مدیریت در ایران) هیچ گونه الگو برداری از این راهکار نمی شود. در همین رابطه به نمونه ای که مشاور مدیریت از این راهکارهای منطقه ای و بین المللی برای افزایش تاثیر بازنگری مدیریت در سازمان ها و همچنین اجرای برنامه های بهبود مستمر استفاده می کند توجه فرمایید:

شرح الگوی مورد استفاده

شاهین رحمانی عضو ایرانی کمیته مسابقات AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) که در جریان شرایط لازم برای گرفتن میزبانی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۱۹ برای ایران است می گوید: برای اینکه کشوری بتواند میزبانی این مسابقات را که بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی آسیاست بگیرد باید فاکتورهای زیادی را داشته باشد. از جمله:

·         استادیوم های استاندارد،

·         مسایل ارتباطی،

·         نرخ پهنای باند و سرعت اینترنت،

·         حمل و نقل شهری و بین شهری،

·         تعداد فرودگاه های بین المللی،

·         تعداد هتل های بین المللی ۵ ستاره،

·         سیستم بانکی،

·         بلیت فروشی آنلاین و ...

ایشان در ادامه می گوید فکر کنم کار ایران برای گرفتن میزبانی بسیار سخت باشد... (متن کامل خبر را در روزنامه خراسان مطالعه نمایید).

 شرح ایده مورد بهره برداری

اگر مدیر ارشد سازمانی با همکاری مشاورین و کارشناسان خبره خودش بتواند عواملی را تعیین نماید تا در صورت تحقق این عوامل و تایید آنها توسط همین مشاورین و کارشناسان مقدمات لازم برای بازدید از قسمت های مختلف سازمان فراهم گردد به طور قطع و یقین همین بازدید برنامه ریزی شده (البته نه مانند سفرهای استانی برخی مقامات!) در کنار بازدیدهای سرزده که خود نیز از اثربخشی زیادی برخوردار است، می تواند ابزاری بسیار راهگشا برای طرحریزی و اجرای برنامه های بهبود مستمر در سازمان باشد.

برخی از این عوامل که در صورت مناسب بودن می تواند شرایط بازدید مدیرعامل را فراهم سازد و پیرو این بازدید پاداش هایی را برای آن واحد سازمانی به همراه داشته باشد می تواند به شرح زیر تعیین گردد:

·         رسیدگی مناسب به شکایت مشتریان و کارکنان از آن واحد سازمانی

·         میزان رضایتمندی مشتریان و کارکنان

·         تحقق اهداف سازمانی ابلاغ شده

·         سرانه آموزش ها و اثربخشی آنها

·         مدون بودن کارراهه شغلی برای کارکنان

·         میزان وفاداری کارکنان

·         وضعیت ارتباطات درون سازمانی

·         استفاده از فناوری اطلاعات

 مشاور مدیریت چنین الگویی را در برخی از سازمان های طرف قرارداد طرحریزی و عملیاتی کرده است و برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای نتیجه شده، بسیار خرسند خواهد شد. از تماس با مشاور مدیریت دریغ نفرمایید.

Comments