Q.27

posted Jan 12, 2011, 12:03 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jan 12, 2011, 12:04 AM ]

سلام علیکم، لطفا من را در موارد زیرراهنمایی بفرمایید.

1- طبق متن استاندارد اهداف کیفیت باید در راستای خط مشی و قابل اندازه گیری باشند. اما آیا الزاما باید به ازای هر یک از خط مشی های تعریف شده، هدف کیفی تعیین گردد و یا اصلا می توان در یک دوره هیچ هدف کیفی تعریف نکرد.

2- آیا در تدوین خط مشی کیفی گنجاندن تعهدات خاصی (مثل تعهد به اجرای سیستم iso9001 یا تعهد به بهبود مستمر یا افزایش رضایت مشتری) الزام یا مرسوم است

3- در سازمان ما استانداردهای شغلی برای هر یک از مشاغل سازمان تعریف شده است که در آن مشخصات شغل و شرایط احراز آن به همراه وظایف مربوطه آورده شده است اما ممیز ایرادی به آن گرفت به این شرح که باید اختیارات هم تشریح شود آیا همین وظایف نشان دهنده اختیارات فرد نیستند در غیر این صورت چگونه باید اختیارات تشریح شوند.

4- آیا تعیین نقطه سفارش برای اقلام انبار الزام است.

با تشکر از بذل توجه و عنایت جنابعالی

 

علیک سلام

1- منظور شما را درست متوجه نشدم! آیا شما چندین خط مشی تدوین کرده اید؟ بهر حال اگر خط مشی شما دارای رئوس مشخصی است لازم است اهداف کیفیت برای هر یک از رئوس مطرح در آن تدوین گردد. سازمان شما هیچگاه نمی تواند بدون اهداف کیفیت باشد پس اگر به اهداف منطبق با خط مشی دست یافتید لازم است خط مشی را نیز بازنگری و اهداف جدید تعریف کنید.

2- اینکه ممیز به شما چه ایرادی وارد کرده است به شما و ایشان مرتبط است. لیکن استاندارد ایزو 9001 در بند 5-5-1 می خواهد که مدیر ارشد سازمان مسئولیت ها و اختیارات در داخل سازمان را تعیین و اعلام نماید. ولی نگفته است که تعیین این موارد باید در استانداردهای شغلی و شرح وظایف باشد. این اختیارات به هر شکل ممکن می تواند تجلی پیدا کند. مثلا این که پایین فرم های اجرایی را چه کسانی امضاء می کنند نشان دهنده اختیارات در سازمان است. البته شما می توانید فهرستی از اختیارات را در سازمان تهیه کرده و آن را به عنوان یک سند تحت کنترل داشته باشید.

3- استاندارد ایزو 9001 به صراحت نامی از نقطه سفارش نبرده است و در بند 7-5-5 تنها به مقوله انبارش محصول اشاره کرده است ولی از جایی که یکی از اصول انبارداری توجه به نقطه سفارش است بهتر است در سازمان شما نیز از این مهم بهره برده شود. 

Comments