Q.16

posted Oct 11, 2010, 12:59 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Nov 14, 2010, 10:59 PM ]

سلام،

احتراما به عرض مي رساند كه شركت ما با يك شركت خارجي joint  شده است. لذا قبل از اين براي همه واحد ها اهداف كيفيتي تعيين شده بود در فواصل خاص (گاهي سه ماهه، گاهي شش ماهه) واحدها ملزم به گزارش فرايند ها به واحد تضمين كيفيت بودند. واحد تضمين اين گزارش ها را بعنوان ورودي جلسه بازنگري مديريت (2 بار در سال) آماده مي كرد. از زمان اين joint venture‌ مدير كارخانه اهداف سالانه را كه اكثرا كيفيتي هم نيستند تعيين مي كند. لذا به نوعي كارهاي ايزو از كارهاي جاري مجزا شده كه اين خود جاي تامل بسيار دارد.

اكنون پرسش هاي زير مطرح است:

1- اهداف حتما بايد كيفي باشند.

2- تك تك اهداف حتما بايد با خط مشي مرتبط باشند.

3- فواصل اندازه گيري اهداف واحد ها چطور تعيين ميشود.

4- آيا بازنگري مديريت الزاما بايد هر 2 سال يرگزار گردد.

قبلا از همكاري شما كمال تشكر را دارم.

 

از تماس شما سپاسگزارم. پاسخ به پرسش هاي شما از اين قرار است:

لازم است بدانيد پيش از اين هم نيازي نبوده براي تمام واحد ها اهداف كيفيتي تعيين گردد. كافيست اهداف كيفيت سازمان تعيين شوند.

حق با شماست ايزو و غير ايزو ندارد مهم كيفيت است كه بايد طرحريزي و مديريت گردد.

استاندارد ايزو 9001 در بند 5-4-1 خواسته است اهداف كيفيت تعيين گردد و بند 3-2-5 استاندارد ايزو 9000 اهداف كيفيت را نيز تعريف كرده است.

اهداف كيفيت بايد در سازگاري با خط مشي كيفيت باشد. توجه نماييد سازگار!

فواصل اندازه گيري ميزان دستيابي به اهداف را سازمان تعيين مي كند و الزامي از سوي ايزو 9001 تعيين نشده است.

هيچ گونه الزامي از نظر تعداد بازنگري مديريت وجود ندارد. سازمان شما تعريف كننده ميزان و دوره تناوب آن است.

 
Comments