۹- پاسخ های مشاور مدیریت

از ابتدای راه اندازی وب سایت مشاور مدیریت تا کنون پرسش هاي زياد و متنوعی در رابطه با مفاهيم و كاربردهای سیستم های مدیریت از جمله استاندارد ايزو 9001 از مشاور مديريت پرسيده شده است. مشاور مديريت پس از پاسخ به پرسش و ارايه آن به رايانامه (ایمیل) پرسش كننده، متن پرسش و پاسخ را در اين قسمت منتشر می نمايد. شما نیز براي ثبت پرسش های خود می توانید از این فرم استفاده نماييد. 

یادآوری: در این قسمت مشاور مدیریت به ۵۰ پرسش مطرح شده پاسخ گفته است. البته پرسش ها بیش از این موارد است و در دیگر زمینه های سیستم های مدیریت مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت زمان، مدیریت زیست محیطی و ... نیز مطرح شده است برای مشاهده ادامه پرسش ها می بایست سطح دسترسی شما برای دیدن پاسخ ها افزایش یابد. بدین منظور از تماس با مشاور مدیریت دریغ نفرمایید.



Q.50

posted May 14, 2011, 6:22 AM by حسين صادق‌فر   [ updated May 14, 2011, 6:24 AM ]

با سلام و خسته نباشید،

لطفا در مورد نحوه تعیین نرخ خدمات مشاوره ایزو راهنمايی بفرمايید. آیا مرجعی برای تصمیم گیری وجود دارد؟ مثلا برای مشاوره در مورد ممیزی مراقبتی حق الزحمه مشخص وجود دارد؟ 

با تشکر و سپاس

 

عليك سلام

1- احتراما به عرض مي رساند تا آنجا كه بنده اطلاع دارم تا كنون، هيچ مرجعي مشخصي براي قيمت گذاري خدمات مشاوره مديريت از جمله مشاوره براي طراحي و پياده سازي استاندارد هاي ايزو اقدام نكرده است. قيمت خدمات مشاوره بسته به بزرگي سازمان، نوع استاندارد مورد استفاده، پيچيدگي فرايندها، ميزان تحصيلات كاركنان سازمان و موارد مشابه ديگري دارد كه توسط مشاور پيشنهاد و پس از تاييد كارفرما با انعقاد قراردادي طي چند مرحله و متناسب با پيشرفت كار پرداخت مي گردد.

2- بخش دوم پرسش شما اشتباه طرح شده است چرا كه مشاور، مميزي مراقبتي انجام نمي دهد. مميزي براي صدور گواهينامه و مميزي هاي مراقبتي پيروي آن كه معمولا هر سال يكبار انجام مي شود وظيفه شركت هاي صادر كننده گواهينامه است و هيچ ارتباطي با مشاور ندارد.

با احترام - مشاور مديريت

Q.49

posted May 3, 2011, 10:04 PM by حسين صادق‌فر   [ updated May 3, 2011, 10:05 PM ]

با سلام و تشکر از جواب سئوال قلبی خیلی مفید بود لطفا من را راهنمایی کنید برای مدل سازی سازمانی و فرآیند از کجا شروع کنم و چه اقداماتی انجام بدم.

 عليك سلام

قبل از هر كاري بايد فرايندهاي سازمان خودتان را شناسايي كرده و فهرستي از آنها را مدون سازيد. مطابق توصيه ايزو 9فرايندهاي هر سازمان را مي توان در چهار دسته به شرح زير دسته بندي كرد:

فرايندهاي تحقق محصول

فرايندهاي مديريت منابع

فرايندهاي مديريتي

فرايندهاي پايش، اندازه گيري، تحليل و بهبود

Q.48

posted May 3, 2011, 10:00 PM by حسين صادق‌فر   [ updated May 3, 2011, 10:03 PM ]

 جناب آقاي صادق فر، باسلام.

ضمن تشكر از زماني كه براي بررسي و پاسخ به سوالات تخصيص مي دهيد.

جداي از دلايلي كه براي لزوم و مزاياي كسب گواهينامه ايزو و حفظ آن بيان نموده ايد كه بي ترديد شكي در آنها نيست ولي علاوه بر الزامات قانوني و امتيازاتي كه داشتن گواهينامه ايزو 9001 مي تواند براي يك سازمان داشته باشد، اگر سازماني مانند شركت ما را كه يك شركت عمراني است بعنوان يك نمونه مطالعاتي موردي (Case study) در نظر بگيريم چه اطلاعاتي را مي توان بواسطه استقرار ايزو دركارگاه هاي شركت شناسائي و دردسترس مدير سازمان قرارداد تا بدين ترتيب بتوانيم پشتيباني بيش از پيش وي را ازسيستم جلب نمائيم؟

بايد توجه داشت روال هايي مانند شناسايي عدم انطباق ها اگر چه نه با اين نام و روش، ولي بصورت سنتي از پيش در شركت وجود داشته و عمل مي شده است. لذا نمي توانيم اين رويه را بعنوان دستاوردي جديد براي مديرسازمان بدانيم.

ازتوجه شماسپاسگزارم.

 

عليك سلام

1- آيا شما از روش كنترل پروژه استفاده مي كنيد؟

2- آيا براي استفاده از تجربيات بدست آمده از يك پروژه سازوكار مشخصي داريد؟

3- آيا اهداف كوتاه مدت و بلند مدت سازمان شما مدون شده است؟

4- آيا گزارش هاي روزانه كارگاه و ساير گزارش هاي مشابه در فواصل زماني مشخص تجزيه و تحليل مي شوند؟

5- آيا دلايل برنده نشدن يك مناقصه پروژه عمراني براي سازمان شما و درصد تاثير هر دليل روشن شده است؟

6- آيا مدير عامل شركت شما از نحوه بكارگيري ابزار مديريت به قدر كافي مطلع است و يا به صورت سليقه اي سازمان را اداره مي كند؟

توجه و پاسخ به اين پرسش ها مي تواند بيانگر دلايل پياده سازي يك سيستم مديريت كيفيت نظير ايزو 9001 در سازمان شما باشد البته بنده هيچ توصيه اي براي گرفتن گواهينامه ندارم ولي پياده سازي سيستم را ضروري مي دانم.

Q.47

posted May 1, 2011, 4:03 AM by حسين صادق‌فر   [ updated May 1, 2011, 4:07 AM ]

باسلام جناب آقای صادق فر

لطفا" راهنمائی بفرمایید چنانچه بخواهیم یک فرم برنامه بهبود طراحی نمائیم به کدام روش اجرایی منتسب خواهد شد تا بدین ترتیب بتوانیم یک کد مدرک به آن تخصیص دهیم؟

پیشاپیش از راهنمائی شما متشکرم.

 

عليك سلام

استاندارد ايزو 9001 تنها شش روش اجرايي را الزامي دانسته است و از نظر اين استاندارد هيچ گونه روش اجرايي مدوني براي بهبود مد نظر نيست. ليكن شما مي توانيد يك روش اجرايي براي بهبود تدوين كرده و فرم بهبود را كه مد نظر داريد به آن ضميمه نماييد.

البته توصيه بنده آن است كه براي بهبود از تعريف پروژه و روش هاي كنترل پروژه بهره ببريد چرا كه كارايي آن از فرم بهبود بيشتر است.

Q.46

posted Apr 17, 2011, 10:51 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Apr 17, 2011, 10:52 PM ]

پرسش: لطفا" اینجانب را راهنمایی کنید که چگونه و کجا شکایت خود را از یکی از مونتاژ کننده های خودرو در ایران برای زیرپا گذاشتن اصول مشتری مداری از طریق ایزو پیگیری کنم قبلا از همکاری شما سپاسگزارم.

پاسخ: اگر این شرکت دارای گواهینامه ایزو 9001 می باشد شما می توانید نامه ای به شرکت صادر کننده گواهینامه نوشته و شکایت خود را مطرح و پیگیری نمایید. البته توصیه می کنم حتی الامکان نامه را به شرکت اصلی (ممیز خارجی و نه نماینده ایرانی آنها) نوشته و از طریق شرکت اصلی شکایت خود را دنبال نمایید. امیدوارم موضوع مورد شکایت شما به درستی مورد رسیدگی قرار گیرد.

Q.45

posted Mar 11, 2011, 10:01 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 11, 2011, 10:39 PM ]

درود بر شما

با سپاس فراوان از وب سايت مفيد و اطلاع رساني شما

سوال:تفاوت بين پايش و تحليل چيست؟

همچنين نحوه نهادينه شدن آن در سازمان و حصول اطمينان از اين مورد به چه شكل مي باشد؟

با ارزوي تندرستي براي شما.

 

درود بنده را نيز پذيرا باشيد. اميدوار سال جديد كه پيش رو است براي شما سالي سرشار از موفقيت هاي كوچك ولي پايدار باشد.

1- شما مي توانيد براي اطلاع از تفاوت مفاهيم پايش و اندازه گيري (البته شما گفته بوديد تحليل!) به اين قسمت از وب سايت مشاور مديريت رجوع نماييد.

2- براي نهادينه كردن تحليل نتايج پايش و اندازه گيري فرايندها تمهيدات زيادي از جمله تعهد مديريت ارشد سازمان به بهبود مورد نياز است. در صورت توجه به اين تمهيدات مي توان از راهكارهاي گوناگوني براي نهادينه شدن تحليل هاي آماري در سازمان بهره برد. مهمترين اين راهكارها در ادامه تشريح شده اند ليكن به آنها محدود نمي گردد:

الف- ايجاد يك واحد سازماني متولي اين مهم به نام دفتر برنامه ريزي و توسعه يا هر نامي مشابه كه بيانگر رسالت آن نيز باشد.

ب- درخواست رسيدگي مجمع عمومي سازمان و يا هيات مديره، درباره وضعيت آماري عملكرد فرآيندهاي سازمان از مدير ارشد، همانند زماني كه وضعيت حساب هاي مالي شركت توسط سيستمي به نام حسابرسي مورد رسيدگي قرار مي گيرد.

پ- پايه گذاري سامانه پرداخت حق الزحمه بجاي حقوق و مزايا در سازمان به گونه اي كه بخشي از اين گونه پرداخت ها منوط به نشان دادن وضعيت بهبود از طريق نتايج پايش و اندازه گيري عملكرد فرآيندها و نزديك شدن شاخص‏هاي بدست آمده به اهداف سازماني گردد. 

Q.44

posted Mar 11, 2011, 9:45 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 11, 2011, 10:40 PM ]

با سلام

جناب آقای مهندس صادق فر

دربحث تجزیه و تحلیل دادها معیار تشخیص اینکه از چه روشی استفاده کنیم چیست؟ آیا مقاله ای در این مورد دارید؟

ممنون از شما

 

عليك سلام

يك روش خاص براي تجزيه و تحليل داده ها قابل نام بردن نيست. چرا كه بسته به شرايط، موضوع كاملا متفاوت است. پيشنهاد مي كنم با ابزارهاي هفتگانه كنترل كيفيت آماري آشنا شويد. جهت اطلاعات بيشتر به اين قسمت تحت عنوان ابزار كنترل كيفيت آماري كه مشاور مديريت آن را منتشر كرده و توسعه خواهد بخشيد مراجعه نماييد. 

Q.33

posted Mar 6, 2011, 10:02 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 6, 2011, 10:03 PM ]

سلام جناب اقای صادق فر

حالتون خوبه؟

امیدوارم در حال گذراندن اوقات خوشی باشید

جناب صادق فر می خواستم بدونم iso9001-2008 دقیقا چیکار میکنه؟ و موضوعش چی هست؟

ممنون میشم در این زمینه بگید که ایا اینجا هم فقط رضایتمندی مشتری مطرح هست؟ یا بردرامد زایی و هزینه ها و سرمایه گذاری و غیره هم تمرکز داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

موفق باشید

 

عليك سلام

خيلي ممنون از احوال پرسي شما اميدوارم شما هم اين سال را كه رو به پايان است به خوبي گذرانيده باشيد.

استاندارد ايزو 9001 كه شما مي توانيد متن كامل آن را در اينجا مطالعه نماييد يك استاندارد بين المللي براي طراحي و پياده سازي يك سيستم مديريت كيفيت در هر سازمان اعم از توليدي و خدماتي مي باشد. اين استاندارد مكمل الزامات مرتبط با محصول مي باشد و بخش هاي مختلفي دارد. پياده سازي اين استاندارد در يك سازمان سبب مي شود عملكرد تمام قسمت هاي آن سازمان كه بر كيفيت تاثير مي گذارد مورد توجه قرار گيرد.

در اين استاندارد علاوه بر رضايتمندي مشتري، كارآمدي و اثربخشي عملكردهاي كليه فرايندهاي موثر بر كيفيت سازمان نيز مدنظر مي باشد. اگر سازماني تمايل داشته باشد از يك سيستم مديريتي (حداقل) بهره مند باشد پيشنهاد مي گردد بجاي سعي و خطاي شخصي و سليقه اي مديران خود براي اداره سازمان، از الزامات مطرح در اين استاندارد بهره ببرد. براي اطلاعات بيشتر درباره اين استاندارد به اينجا مراجعه نماييد. 

Q.32

posted Mar 2, 2011, 9:44 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 2, 2011, 10:02 PM ]

با سلام و وقت بخیر حضورتان

چند سئوال در رابطه با ایزو 9001 داشتم که خواهشمندم در خصوص پاسخشان مرا راهنمایی کنید:

1-  نمونه هایی از سازمان هایی که بند طراحی و توسعه (3-7) از ایزو برای آنها قابل حذف است را نام ببرید.

2- در یک پژوهشگاه آیا بند مذکور قابل حذف است؟ چرا؟

3- اصولا مشتری و فرآیندهای یک پژوهشگاه چه کسانی و چه چیزهایی هستند؟

 

عليك سلام

1- وقتي سازماني محصول يا خدمات خود را خودش طراحي نمايد بند 7-3 استاندارد برايش كاربرد دارد در غير اين صورت اين بند قابل حذف است. مثلا اگر يك قنادي خودش فرمولاسيون شيريني هاي خودش را ابداع كند اين بند برايش كاربرد دارد ولي اگر فقط يك شيريني فروشي باشد مي تواند از اين بند صرف نظر كند.

2- از نام يك پژوهشگاه بر مي آيد كه كار پژوهشي چون انجام مي دهد پس در واقع محصولي را طراحي مي كند و اين بند برايش كاربرد دارد. البته براي اعلام دقيق بايد جزييات فرايندهاي اين پژوهشگاه بررسي شود.

3- مشتري پژوهشگاه كساني هستند كه درخواست كار پژوهشي به آن سازمان مي دهند و بابت اين كار حاضرند پول بپردازند. در مورد فرآيندها نيز امكان پاسخ دادن بدون داشتن اطلاعات بيشتر مقدور نيست. 

Q.31

posted Feb 22, 2011, 9:59 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Feb 22, 2011, 10:07 PM ]

لطفا تفاوت اصلاح و اقدام اصلاحي را با ذكر چند مثال توضيح دهيد

 

استاندارد ايزو 9000 اصلاح، اقدام اصلاحي و اقدام پيشگيرانه را به شرح زير تعريف كرده است:

اصلاح: اقدامي براي برطرف ساختن عدم انطباق كشف شده

اقدام اصلاحي: اقدامي براي برطرف ساختن علت يك عدم انطباق كشف شده يا ساير موارد ناخواسته

اقدام پيشگيرانه: اقدامي براي برطرف ساختن علت يك عدم انطباق بالقوه يا ساير موارد ناخواسته بالقوه

مثال هاي زير تفاوت اين سه تعريف با يكديگر را به روشني مشخص مي نمايد:

 

شرح عدم انطباق

علت عدم انطباق

اصلاح

اقدام اصلاحي

اقدام پيشگيرانه

شكستن شيشه يك درب

محكم بسته شدن درب

شيشه انداختن

نصب دمپر (متعادل كننده) براي درب

تجربه كردن سايرين و استفاده از دمپر براي درب هاي سنگين

خيس شدن زير باران هنگام پياده روي

بارش باران

خشك كردن لباس ها و بدن

استفاده از چتر

كسب اطلاع از سازمان هواشناسي قبل از پياده روي

عدم تحويل به موقع محصول به مشتري

دير حاضر شدن محصول

ارسال محصول همراه با معذرت خواهي يا قبول جريمه ديركرد

استفاده از حدمجاز زماني براي ارسال محصولات سفارش گرفته شده

شناسايي ديگر عللي كه مي تواند منجر به عدم تحويل به موقع گردد و رفع آن دسته علل كه بالقوه محسوب مي شوند

از بين رفتن اطلاعات ذخيره شده روي هارد ديسك كامپيوتر

سوختن هارد

تعويض هارد و توليد مجدد اطلاعات

گرفتن نسخه پشتيبان (backup)

ايجاد سيستم توليد نسخ پشتيبان به طور خودكار براي تمام كامپيوترهاي سازمان

 

 

1-10 of 40