مديريت محترم، احتراما به استحضار مي رساند مشاور مديريت خدمت جديدي از بسته خدماتي مشاوره رايگان خود را طراحي نموده است. در اين خدمت جديد مستندات سيستم مديريت كيفيت ارسالي از سوي سازمان هاي گوناگون مورد مميزي قرار گرفته و در مقايسه با نيازمندي هاي استاندارد بين المللي ايزو 9001 و همچنين با استفاده از تجربيات مشاور مديريت انطباق هاي آنها مدون و منتشر مي گردد. نتيجه اين مميزي (كه نمونه هاي آن در ذيل اين پست آمده است) مي تواند راهگشاي تعيين اقدامات اصلاحي يا پيشگيرانه مناسب براي سازمان هاي مشابه بوده و علاوه بر اين سبب ساز بهبود وضعيت مستندسازي سازمان گردد. 

براي استفاده از اين خدمت رايگان كافيست مستندات مورد نظر خود را بدون ذكر نام سازمان به نشاني رايانامه (ايميل) مشاور مديريت – sadeghfar@gmail.com  - ارسال نماييد. مستندات دريافت شده، مطالعه و بررسي شده و نتيجه مميزي اين مستندات به همراه توصيه هاي بهبود به نشاني دريافت شده از سوي جنابعالي ارايه خواهد گرديد و همزمان با آن و به منظور بهره برداري ساير مديران محترم در اين قسمت از وب سايت مشاور مديريت منتشر خواهد گرديد.

اميد است ارايه اين خدمت قابل رويت و قضاوت توسط تمام دست اندركاران حوزه مديريت كيفيت، مورد استفاده قرار گرفته و سبب ساز بهبود مستمر سيستم مديريت كيفيت سازمان گردد. خواهشمند است مشاور مديريت را از نقطه نظرات خود در اين رابطه محروم نفرماييد. براي ارايه ديدگاه خود از اين فرم استفاده نماييد.

 

فرايند نگهداري و تعميرات زيرساخت فناوري اطلاعات

posted Mar 19, 2012, 1:59 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Mar 19, 2012, 2:00 AM ]

باسلام
مستندات فرایند نگهداری و تعمیرات خدمات رایانه ای را مطالعه کردم. اين مستندات برای تصویب و ابلاغ مناسب است البته موارد زیر در آن لحاظ نشده است که می تواند در نسخه بازنگری 2 مورد توجه قرار گیرد.
1- به دستورالعمل 6301 در فهرست مستندات فرایند اشاره ای نشده است.
2- بازدید 3 ماه یکبار عملی است؟ پیشنهاد می کنم برای سرکشی به تجهیزات کامپیوتری برنامه زمانبندی ماهانه طراحی شود. به گونه ای که هر کامپیوتر حداقل هر شش ماه یکبار بازدید شود.
3- نیازی نیست به مواردی مانند هواگیری داخل کیس در متن فرایند اشاره شود چرا که این گونه موارد ممکن است کم و زیاد شود که باید فرم آن بازنگری گردد و نیاز به بازنگری فرایند نباشد.
4- نحوه اطلاع رسانی دستورالعمل های مربوط (بند 2-8) مشخص نشده است.
5- با توجه به این فهرست اصلی مستندات و سوابق کیفیت در حال بارگذاری روی وب سایت شرکت است لازم است به نحوه نگهداری و حصول اطمینان برای از بین نرفتن این گونه اطلاعات نیز اشاره شود.
6- به امنیت شبکه کامپیوتری شرکت و مواردی مانند بسته بودن سی دی رام ها، یو اس پی ها توجهی نشده است.
7- به روز رسانی آنتی ویروس ها از قلم افتاده است.
8- اگر کاربری اطلاعات خود را روی سرور ذخیره نکرد چه می شود؟ سامانه بک آپ گیری باید به صورت خودکار کار کند و نه اینکه به کاربر بستگی داشته باشد.

پرسش مشاور مدیریت:
 مطالب مطرح شده مرتبط با کدام بند استاندارد ایزو 9001 است؟

برون سپاري مميزي داخلي

posted Feb 25, 2012, 11:56 PM by حسين صادق‌فر

 باسلام

آيا مميزي داخلي بايد حتما توسط كاركنان شركت انجام شود يا اينكه مي توانيم از بيرون شركت هم درخواست انجام مميزي داشته باشيم.

 

درود بر شما

استانداردهاي خانواده ايزو هيچ الزامي ندارد به اينكه مميزي داخلي حتما بايد توسط كاركنان سازمان انجام پذيرد. بنابراين شما مي توانيد با تعريف فرايندي مناسب از خدمات افراد ذيصلاح در بيرون سازمان نيز براي اين مهم بهره ببريد. در برون سپاري خدمات مميزي تنها كافيست تمامي الزامات مرتبط در استانداردهاي خانواده ايزو رعايت گردد.

به عنوان مثال مشاور مديريت در گذشته و حال و در سازمان هاي گوناگون توانسته است فرايند مميزي داخلي را كه توسط آن سازمان ها برون سپاري شده است با موفقيت به انجام برساند.



ISO 9001 , 22000

posted Jan 29, 2012, 11:41 PM by حسين صادق‌فر

 با سلام،

احتراما در صورت امكان و به منظور بهبود پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 و ISO 22000 اسناد شرکت را بررسی و نواقص آن را اعلام نماييد.

با تشكر فراوان

 

درود بر شما

در پاسخ به درخواست شما براي بررسي مستندات به عرض مي رساند نگاهي اجمالي بر مستندات ارسالي شما داشتم. نكات زير قابل توجه است:

1- مشخصات شناسايي فرم هاي طراحي شده به طور كامل مدون نشده است. مثلا نام، شماره و تاريخ بازنگري برخي فرم ها مشخص نيست.

2- براي بهبود نحوه نوشتن دستورالعمل ها و روش هاي اجرايي خود به راهنمايي مطرح در وب سايت مشاور مديريت مراجعه نماييد.

3- مستندات تدوين شده فاقد روشي مشخص براي نشان دادن ماهيت تغييرات هستند.

4- در نوشتن دستورالعمل ها از اختصار گويي و تصاوير براي درك بهتر در سازمان استفاده نشده است.

5- برخي اسناد فاقد هويت لازم هستند. مثلا قيد شده است روش توليد ولي در واقع تلاش شده است يك دستورالعمل نوشته شود و نه يك روش اجرايي...!

6- طراحي برخي از فرم ها بسيار نادرست و ناقص مي باشد. مانند چك ليست GMP كه اصلا جايي براي ثبت مشاهدات ندارد.

7- در تدوين مستندات و در برخي موارد شفافيت لازم رعايت نشده است. مثلا گفته شده است واحدهاي مرتبط و مشخص نيست منظور چه واحدهاي سازماني مد نظر بوده است.

8- چك ليست مميزي داخلي مطابق بندهاي استاندارد تدوين نشده است. به همين خاطر نگراني وجود دارد كه برخي الزامات از قلم افتاده باشد.

9- در تدوين طرح HACCP و OPRPs تمامي الزامات استاندارد ايزو 22000 رعايت نشده است.

10- وابستگي لازم بين مستندات سيستم مديريت ايمني مواد غذايي به روشي قابل دريافت نيست.

11- در بين مستندات شما نوشته هايي وجود دارد كه قابل شناسايي و رديابي نيستند.

12- در تدوين مستندات مرتبط با سيستم مديريت ايمني مواد غذايي به الزامات استاندارد ايزو 22000 به درستي توجه نشده است مثلا ورودي هاي بازنگري مديريت به تمامي تعريف نشده اند.

13- از شيوه اي مناسب براي نشان دادن تعامل بين فرايندها استفاده نشده است.

با احترام - مشاور مديريت

http://sadeghfar.com

واسه مستندسازی سلیقه به خرج بدید

posted Aug 27, 2011, 10:56 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Aug 27, 2011, 11:02 PM ]

مدیریت محترم، لطفا به این نکته مهم توجه فرمایید. گاهی مشاهده می شه که برخی مشاورین عزیز و یا نمایندگان محترم مدیریت واسه هر عملی و یا عکس العملی دست به هفت تیر مستندسازی برده و شروع به شلیک می کنند. باور بفرمایید نیازی به این همه مستندسازی بی سلیقه نیست. به نمونه ای که در اینجا آمده است دقت بفرمایید.

آیا به نظر شما لازمه چنین فرم ها و دستورالعمل هایی برای اندازه گیری میزان دستیابی به اهداف تدوین بشه؟ به نظر من که لازم نیست! یکی نیست به این دوستان بگه خیلی هنر دارید از ابزار به درستی استفاده نمایید و نه اینکه چرخ را دوباره اختراع کنید. 

واسه اندازه گیری اهداف و عملیات مرتبط با اون می شه از روش های کنترل پروژه استفاده کرد بدون نیاز به طراحی دستورالعمل و یا فرمی خاص! کافیست نرم افزار مایکروسافت پروژه یا شبیه به اون رو بکار گرفت.

ISO 9001_tasks

posted May 16, 2011, 10:12 PM by حسين صادق‌فر

جناب مهندس صادق فر با سلام و تشکر از جواب سئوالات قبلی :

فایلی را برای شما ارسال کردم در خصوص مراحل استقرار سیستم مدیریت کیفیت لطفا کارشناسی بفرمايید که آیا این مراحل ایرادی دارد یا خیر و آیا ردیف ها نیاز به جابجایی دارند یا خیر؟ با کمال تشکر و دعای خیر برای شما.

عليك سلام، سند ارسالي از سوي شما را بررسي كردم. نقطه نظرات بنده در سند پيوست شده ثبت شده است. 

quality policy 2

posted May 16, 2011, 10:00 PM by حسين صادق‌فر

خواهش مي كنم در صورت امكان و به منظور بهبود در خط مشي كيفيت سازمان ما، سند خط مشي را كه براي شما ايميل كرده ام بررسي و اصلاح نماييد. با تشكر فراوان، منتظر راهنمايي هستم.

 خط مشي ارسالي شما را بررسي كردم. نقطه نظرات بنده روي سند خط مشي به شرح پيوست ثبت شده است. اميدوارم مفيد واقع شود.

بااحترام - مشاور مديريت

audit form

posted Oct 23, 2010, 1:01 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Nov 10, 2010, 11:49 PM ]

مديريت محترم

من نمي دانم مميز خارجي شما چه چيزي از شما خواسته كه در بحث مميزي داخلي فرم هاي موجود شما براي آن خواسته مناسب نيست. از نظر من براي تهيه يك چك ليست مميزي مطابق الزامات استاندارد ايزو 9001 كافيست هر جمله استاندارد را كه كلمه بايد در آن بكار رفته است را به يك جمله پرسشي تبديل كنيد. حال اين پرسش مي تواند به صورت باز يا بسته تعريف شود. به عنوان مثال به تهيه يك پرسش از اين جلمه استاندارد توجه فرماييد:

شرح الزام استاندارد:

سوابق ايجاد شده به عنوان شواهد انطباق با الزامات و نيز بكارگيري موثر سيستم مديريت كيفيت بايد كنترل گردند.

 

پرسش چك ليست مميزي:

آيا سوابق ايجاد شده به عنوان شواهد انطباق با الزامات و نيز بكارگيري موثر سيستم مديريت كيفيت كنترل شده اند؟

 

نكته ديگري كه در تهيه چك ليست مميزي بايد مدنظر باشد طرح پرسش هايي بر مبناي الزامات فرآيندها و مستندات سازمان است كه براي اين مهم نيز از روش ياد شده مي توانيد بهره ببريد. ولي از آنجا كه هم الزام استاندارد و هم رويكرد فرآيندي بايد همواره مدنظر باشد پيشنهاد مي گردد براي برنامه ريزي سالانه مميزي و چك ليست مميزي از نمونه فرم هاي زير استفاده نماييد:

 

برنامه كلي مميزي

رديف

نام فرآيند

شماره بندهاي مرتبط استاندارد

زمان مميزي (سال/ماه/روز)

 

 

 

 

 

چك ليست مميزي

نام فرآيند:                       نام قسمت مميزي شونده:                        نام مميز(ين):                  تاريخ مميزي:

رديف

 شرح پرسش استاندارد/فرآيند

 شرح يافته ها و شواهد عيني

 نتيجه مميزي (انطباق/عدم انطباق)

 

 

 

 

 

quality policy

posted Oct 17, 2010, 9:25 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Oct 17, 2010, 9:32 PM ]

يكي ديگر از مديران محترم درخواست داشته اند خط مشي كيفيت سازمان ايشان نيز مورد مميزي قرار گيرد كه نتيجه اين مميزي در اين قسمت ارايه شده است:

quality_po

posted Oct 10, 2010, 10:04 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Oct 10, 2010, 11:23 PM ]

مديريت محترم،
حتما استحضار داريد تعيين خط مشي و اهداف كيفيت يكي از مهمترين مسئوليت هاي مديريت ارشد هر سازمان از نگاه استاندارد ايزو 9001 است.

در همين رابطه يكي از مديران محترم با ارسال بيانيه خط مشي كيفيت، اهداف كيفيت و همچنين تعدادي از معيارها و شاخص هاي پايش و اندازه گيري فرآيندهاي سازمان خود درخواست داشته اند كه اين موارد از نظر انطباق با الزامات استاندارد ايزو 9001 مورد مميزي قرار گيرد.

مشاور مديريت نتايج مميزي اين مستندات را در اين قسمت منتشر ساخته است و اميدوار است علاوه بر استفاده از نتايج مطرح شده، با دريافت ديدگاه هاي متفاوت، از تجارب ديگر مديران نيز بهره ببرد. نتايج مميزي مستندات ياد شده را از ذيل همين قسمت دريافت نماييد.

 

bad audit plan

posted Oct 1, 2010, 10:46 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Oct 2, 2010, 5:53 AM ]

مميزيي كه نكوست از برنامه اش پيداست!

جالب است بدانيد چند روز پيش پيش مميزي داشتم در يكي از سازمان هاي طرف قرارداد، شركت گواهي دهنده برنامه مميزي خود را به شرحي كه مشاهده مي نماييد ارسال كرده بود. اكنون كه نام و نشان (لوگو) شركت گواهي دهنده، شخص مميز و از همه مهمتر شركت مميزي شونده را حذف كرده ام تا با رعايت امانت بتوانم مطالب خودم را راجع به اين برنامه مميزي منتشر نمايم به راحتي درمي يابيد كه اين برنامه چقدر غير موثر زمانبندي شده است و به همين شكل موجود مي تواند براي بقالي سر كوچه يا هر كدام از وزارت خانه هاي دولتي كه خواهان دريافت گواهينامه ايزو 9001 باشند ارسال گردد.

بنده در مقاله آسيب شناسي پياده سازي استاندارد ايزو 9001 به تفصيل اشاره كرده ام كه يكي از كساني كه آسيب جدي به اين استاندارد گرانمايه و پياده سازي آن در سازمان هاي زده است همين شركت هاي محترم گواهي دهنده هستند. اكنون كه اين برنامه مميزي را مشاهده مي فرماييد مي توانيد به بنده حق بدهيد كه چنين ادعايي را كرده باشم.

جالب تر از اين برنامه، نحوه مميزي بود كه سر فرصت و انشاءالله طي تدوين مقاله اي مفصل رويدادهاي اين مميزي را بازگو خواهم كرد تا بدرستي بدانيد كه چه بر سر ايزو 9001 در ايران آمده است. فقط به اين نكته اشاره كنم كه در اين مميزي كه پيش بيني مي كرديم عدم انطباق هاي فراواني مشاهده و گزارش گردد ولي در كمال ناباوري، مميز محترم در انتهاي زمان مميزي اعلام كرد كه عملكرد سيستم قابل قبول است و با تعهد سازمان به تعيين و اجراي برخي از اقدامات اصلاحي گواهينامه را صادر خواهد كرد! 

1-10 of 12