مساله آموزش

posted Oct 23, 2010, 1:21 AM by حسين صادق‌فر   [ updated Jul 7, 2011, 12:21 AM ]

چندي پيش رايانامه اي (ايميل) داشتم از مديرعامل محترم يك شركت ارايه دهنده خدمات آموزشي پس از مطالعه متن ايميل ايشان من نيز ايميلي را براي ايشان ارسال كردم و چون لازم بود اطلاعات بيشتري رد و بدل گردد مكالمه‏اي در جي ميلي ترتيب يافت و بدين ترتيب هر دو نفر توانستيم دقايقي را در خصوص مساله اي كه ايشان مطرح كرده بودند گفتگو كنيم. صورت مساله اي كه ايشان مطرح كرده بودند از اين قرار بود كه "ايشان دنبال يافتن راهكاري براي بهبود وضعيت حضور سازمان ها براي آموزش گرفتن از سوي شركت ايشان بودند". متن ايميل هاي مبادله شده و گفتگوي انجام پذيرفته در ادامه تنظيم شده است.

 

جناب آقای صادق فر، با سلام

احتراما"، به اطلاع می رساند من مدیرعامل یک شرکت خدماتی هستم که کار برگزاری دوره های آموزشی و نمایشگاه ها را انجام می دهم. از سال 83 این شرکت به ثبت رسیده است و از اواخر سال 86 کار برگزاری دوره های آموزشی را آغاز نمودیم. در سال 87 با توجه به اینکه هیچ شرکتی دوره های آموزشی بازاریابی و فروش را انجام نمی داد توانستیم 13 دوره آموزشی را در این زمینه برگزار نماییم. در سال 88 هم به هیمن صورت اما امسال دچار مشکل شده ایم و با توجه به اینکه همان پذیرش و پیگیری های سال های قبل را داریم اما حضور شرکت ها کمرنگ شده است و از این لحاظ شرکت در حال ضربه خوردن می باشد. از جنابعالی خواهش می کنم اینجانب را در این باره راهنمایی نمایيد و بفرمائید چه راهکاری می توانم داشته باشم که کارشرکتم به خوبی انجام شود. باتشکر

 

عليك سلام از آشنايي با شما خوشحال شدم. بايد خدمت شما عرض كنم اگر با من موافق باشيد با اين مقدار اطلاعاتي كه در اختيار من گذاشتيد شايد به سختي بتوانم كمك موثري به شما داشته باشم. با اين حال آنچه به نظر مي رسد اين است كه شايد سبد محصول شما (ارايه خدمات آموزشي) براي تداوم بقا كافي نبوده است و بايد به دنبال متنوع كردن اين سبد محصول باشيد. مثلا اينكه علاوه بر ارايه دوره هاي آموزشي مباحثي نظير نيازسنجي آموزشي، مشاوره براي خدمات آموزشي و مسايلي از اين دست را نيز دنبال نماييد و يا اينكه در مقوله امور نمايشگاهي با شركت نمايشگاه ها وارد مذاكره شويد و در امر ارايه خدمات نمايشگاهي با آنها به توافق هايي برسيد. به هر حال در اين شرايط تنها پيشنهاد بنده متنوع كردن سبد محصول است. اگر در اين خصوص ابهامي وجود داشت از تماس مجدد با من دريغ نفرماييد. با احترام - مشاور مديريت

 

با تشکر از جنابعالی من هم از آشنایی با شما خیلی خوشحال شدم و ممنون از جنابعالی بخاطر وب سایت کامل و اطلاعات خوبی که در آن وجود دارد و همچنین ممنونم به خاطر پاسخ سریع، شما به چه اطلاعاتی نیاز دارید برای راهنمایی؟ در مورد نمایشگاه باید به عرض برسانم شرکت ما یکی از پیمانکاران شرکت نمایشگاه ها می باشد. نگرانی که من دارم بحث دوره های آموزشی می باشد که همه نوع دوره آموزشی را در تقویم دوره های آموزشی قراردادم و با توجه به اینکه قرارداد با شرکت شهرک های صنعتی استان جهت برگزاری دوره های آموزشی دارم و همچنین با بخش آموزش اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان همکاری می کنیم دچارمشکل شدم و این مسئله باعث نگرانی شده است. شرکت ما درسال های قبل هر ماه یک الی دو دوره آموزشی برگزار می کرد که تعداد مشارکت کنندگان از 30 نفر کمتر نبود اما درحال حاضر با پیگیری ها ی فراوان و چاپ آگهی دوره آموزشی در روزنامه محلی تعداد مشارکت کنندگان از 10 نفر بیشتر نمی شود و این مسئله بیشتر باعث نگرانی است. خواهش می کنم در این زمینه من را راهنمایی نمايید. با تشکر

 

مشاور مديريت: سلام روز بخير

مديرعامل: سلام وقت بخیر

مشاور مديريت: چرا فقط محدود به بحث آموزش هستيد؟

مديرعامل: من به آموزش خیلی بها می دم. با توجه به وضعيت جاري سازمان ها و بي توجهي روز افزون مديران آموزش اين سال ها خيلي كم رنگ شده است و چون در استان این بحث راه نیفتاده بود وارد این بحث شدم. اما حال كه با خیلی از مسئلین آموزش سازمان هاي دولتي كه صحبت می کنم، می بینم که بودجه آموزشی خود را برگشت می دهند یا صرف امور دیگر می كنند.

مشاور مديريت: آموزش هاي شما عمومي است يا تخصصي مثلا نرم افزار پريماورا را هم آموزش مي دهيد؟

مديرعامل: ما فقط در زمینه مدیریت، بازاریابی و فروش خدمات آموزشي داريم.

مشاور مديريت: شايد بهتر باشه به شركت ها و سازمان ها سربزنيد و نياز سنجي آموزشي بكنيد بعد بسته به نيازشان آموزش بدهيد مثلا من خيلي از سازمان ها را مي شناسم كه نياز به يك منشي حرفه اي دارند ولي جايي نيست كه اين مهارت را آموزش دهد.

مديرعامل: چون با شرکت شهرک های صنعتی کار می کنیم در پایان هر سال خود شهرک های صنعتی نیازسنجی آموزشی را انجام می دهد بعد به ما اعلام می کند چه دوره هایی را برگزار نماییم. 

مشاور مديريت: عرض من همين است كه محدود به يك جا نباشيد به تمام شركت هاي خصوصي و دولتي سر بزنيد. چرا فقط يك جا؟

مديرعامل: شهرک های صنعتی 400 واحد صنعتی زیر مجموعه دارد. اتاق بازرگانی استان هم 350 عضو داردو اطلاع رسانی لازم به تمامی شرکت های خصوصی که در زمینه کامپیوتر، ساختمان و آژانس ها كار مي كنند انجام می‏شود.

مشاور مديريت: فرض كنيد يك سازمان از شما بخواهد آموزش منشي يا نرم افزار پريماورا را ارايه دهيد آيا شما مي توانيد خواسته شان را برآورده كنيد؟

مديرعامل: در مورد منشي بله ولي در مورد نرم افزاري كه فرموديد خير! ما می توانیم تمامی امکاناتی که برای دوره ها مورد نیاز هست را برایشان آماده کنیم.

مشاور مديريت: فقط امكانات كافي نيست بايد آموزش هايي كه شما مي دهيد اثربخشي هم داشته باشد.

مديرعامل: استادی که در این زمینه تخصص لازم را داشته باشد برای تدریس دعوت می کنیم.

مشاور مديريت: منظور من چيزي فراتر از آموزش است. مثلا تربيت نيروي كار ماهر!

مديرعامل: در سال 87 که  دوره آموزش منشي برگزار شد حدود 50 نفر مشارکت کننده داشت و تمامی شرکت ها راضی بودند.

مشاور مديريت: راضي حتما هستند ولي بايد به آنها ثابت كنيد كه اگر با شما به طور مستمر كار كنند نيازهاي مهارتي شان نيز برطرف مي گردد.

مديرعامل: ما بابت دوره های که آموزش می دهیم مبلغی را از مشارکت کنندگان دریافت می کنیم و این قانون انجام هر کاری است.

مشاور مديريت: اين كه اشكالي نداره !

مديرعامل: اما من فکر می کنم با توجه به مسايلی که دیدم با حضور مرکز آموزش بازرگانی که در این استان فعال می باشد. کلیه دوره ها از طرف سازمان بازرگانی حمايت می شود و هیچ هزینه ای از مشارکت کنندگان گرفته نمی‏شود.

مشاور مديريت: آهان! يعني شما يك رقيب (رانت) دولتي داريد كه رايگان آموزش مي ده !

مديرعامل: الان 1 سال است که این مرکز بطور فعال دارد كار می کند. قبلا" تنها دوره های آموزش زبان خارجي را برگزار می کرد ولی از اول امسال کلیه دوره هایی را که ما قبلا" برگزار کردیم و دوره های که در دست برگزاری داریم را بطور رایگان برگزار می کند و این روی کار ما تاثیر منفي زیادی گذاشته است. من دنبال راه حلی هستم که این مشکل را حل کند.

مشاور مديريت: حق با شماست اين خيلي بده چون از رانت دولتي بودن استفاده مي كنند.

مديرعامل: بله دقيقا ! با هرشرکتی که صحبت می کنیم بیان می کند که کیفیت و کار شرکت شما عالی است اما هزینه زیاد استو مدیران ارشد ترجیح می دهند از دوره های رایگان استفاده کنند تا دوره های هزينه بر شركت شما.

مشاور مديريت: مساله كمي بغرنج شد. خب برگرديم به همان سبد محصول! ‫چرا سبد محصول خودتان را توسعه نمي دهيد؟

مديرعامل: من سعی کردم هر دوره جدیدی که جاهای دیگر آموزش می دهند در تقویم دوره های آموزشی قرار دهم.

مشاور مديريت: اين خوب است ولي منظورم اين نيست. منظورم اين است كه محصولي غير از آموزش را توسعه دهيد.

مديرعامل: چه محصولی؟ ما در بحث نمایشگاهی فعال هستیم و در زمینه برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه های جانبی که کنار این کنفرانس ها برگزار می شود با دانشگاه ها نيز همکاری می کنیم.

مشاور مديريت: منظور من از توسعه سبد محصول اين است كه مثلا شما طي قراردادي با هر يك از شركت ها مسئوليت واحد آموزش آنها را برعهده بگيريد.

مديرعامل: ‫‫چندین مرتبه وارد این جور مسايل شدیم ولی شرکت ها اجازه ورود نمی دهند! در حال حاضر شركت ها برگزاری دوره و آموزش را یک کار پیش پا افتاده می بینند. فکر می کنند آموزش هزینه است در صورتی که من اعتقاد دارم آموزش یک سرمایه گذاری برای هر مجموعه می تواند باشد.

مشاور مديريت: با شركت هاي كوچك تر و غير دولتي شروع كنيد بعنوان مشاور آموزش و نه يك شركت صرفا آموزش دهنده.

مديرعامل: شرکت های کوچک در حال حاضر با رکود اقتصادی روبرو شدند و یک مشکل دیگر که ما در شهرستان ها داریم این است که دفتر مرکزی شرکت هایی که می توانیم با آنها ارتباط داشته باشیم تهران است و آنها از تهران پشتيباني می شوند.

مشاور مديريت: به آموزش مجازي فكر كرده ايد؟

مديرعامل: نه زیاد!

مشاور مديريت: لطفا اين وب سايت را ببينيد كه در زمينه ارايه خدمات آموزش البته به صورت مجازي فعاليت دارند و خيلي هم موفق هستند.

مديرعامل: بله ديدم. جالبه ! يك پیشنهاد از طرف شهرک های صنعتی داشتم برای این کار ولی زیاد بهش فکر نکردم. برای بازاریابی این کار چه باید کرد؟

مشاور مديريت: اين وب سايت يك نمونه موفق هست كه مي تونه الگوي خوبي واسه شما باشهاول بايد وب سايت مشابه اي راه اندازي كنيد. بعد هم اين وب سايت را طي همايشي به همه معرفي كنيد.

مديرعامل: شما فکر می کنید در این شهر این جور آموزشی جوابگو می باشد؟

مشاور مديريت: اگر كمي به آينده و اينكه بحث دولت الكترونيك هم در حال تقويت و توسعه هست فكر كنيد احتمال موفقيت بالا مي ره!

مديرعامل: واقعا نمی دونم شايد! شاید باور نکنید من اینقدر از اول امسال در مورد مشكلم فکر کردم و همه راه حل ها را بصورتی ازمایش کردم اكنون احساس خستگی می کنم.

مشاور مديريت: حق با شماست! كاملا شما را درك مي كنم بهر حال رقابت با رانت دولتي سخته ولي نبايد نا اميد بشيد اگر كاري نو ارايه دهيد حتما موفق مي شويد.

مديرعامل: همیشه سعی کردم به خودم دلداری بدم و نذارم که ناامید شم ولی تو این چند وقت واقعا اذیت شدم و با لغو شدن هر دوره بیشتر انرژی من تحلیل می ره.

مشاور مديريت: اميدوارم خداوند توان بيشتري به شما عطا كند.

مديرعامل: ممنونم از اینکه به حرفام گوش کردین و راهنماییم کرديد. اگر راه حل دیگه ای به فکرتون رسید خوشحال می شم ایمیل ازتون داشته باشم.

مشاور مديريت: حتما به مساله شما بيشتر فكر خواهم كرد و با شما در تماس خواهم بود. 

Comments