آموزش الكترونيكي

posted May 8, 2011, 11:35 PM by حسين صادق‌فر   [ updated Apr 18, 2013, 8:51 PM ]

احتراما نظر شما را به بخش هاي مهم مكالمه اي كه بين مشاورين مديريت درباره اثربخشي آموزش هاي الكترونيك در سازمان انجام شده است به شرح زير جلب مي‌نمايم:


مشاور(م): با استفاده از ابزار های یادگیری الکترونیکی هزینه های آموزش به یک سوم کاهش می یابد.

مشاور (ص): حق باشماست. اگه ميشه يك فكري براي افزايش اثربخشي آموزش هاي كاركنان در سازمان ها بكنيد.

مشاور(ش): اثر بخشی به چند عامل بستگی دارد :

اشتیاق و انگیزه مخاطب برای یادگیری

نوع محتوا

شیوه ارائه

ابزار های ارائه

مشاور(مو): برای اینکه یه نفر دوست داشته باشه آموزش ببینه باید درست انتخاب شده باشه و در جای درستی باشه ت علاقه مند باشه و انگیزه داشته باشه ..

مشاور(ص): اين حرف ها درسته ولي راهكار نيست. سازوكار سنجش اثربخشي (البته الگوي ايراني آن و نه الگوهاي غربي معرفي شده) بايد تعيين بشه! گفتم شايد دوستان سازوكاري داشته باشند.

مشاور (مو): سر فصل هایی که باید در مورد یه آموزش و اثر بخش اون بهشون توجه کرد اینها هستند :

تعيين ميزان تحقق اهداف آموزشي

• تعيين نتايج قابل مشاهده از كار آموزان در آموزشهاي اجرا شده

• تعيين ميزان انطباق رفتار كار آموزان با انتظارات نقش سازماني آنها

• تعيين ميزان درست انجام دادن كار كه مورد نظر آموزش بوده است

• تعيين ميزان توانايي ايجاد شده در اثر آموزشها براي دستيابي به اهداف

• تعيين ميزان ارزش افزوده آموزشي

• تعيين ميزان بهبود شاخص هاي موفقيت كسب وكار

پس بر اساس این اهداف باید یک روال دسترسی طراحی کنیم .

برای بالا بردن اثر بخش آموزشی میشه از اصول زیر استفاده کرد :

1 ) اصل تداوم (به دليل تغييرات دائم محيطي و درون سازماني)

2 ) اصل جامعيت (جمع آوري اطلاعات جامع و كامل در مورد همه ابعاد و اركان كار)

3 ) اصل مشاركت (همكاري تيم نياز سنجي)

4 ) اصل عينيت واعتبار (استفاده از روشهاي عيني تر و معتبر تر)

5 ) اصل واقع بيني (داشتن نگرش واقع بينانه به هدف، حوزه، سطح و محيط نياز سنجي)

6 ) اصل رعايت ملاحظات اخلاقي (رعايت اصول فرهنگي حاكم بر سازمان)

علاوه بر این باید دوره ها رو اولویت بندی کرد تا اثر بخشی بالاتر بره این اولویت بندی بر اساس اصول زیر انجام میشه:

1 – اولويت بندي بر اساس اهداف، استراتژي ها و خط مشي سازمان

2 – اولويت بندي بر اساس هزينه هاي رفع نيازها

3 – اولويت بندي بر اساس هزينه از دست رفته در صورت عدم رفع نياز

4 – اولويت بندي بر اساس طول مدت زمان و منابع لازم و موجود براي رفع نيازها

5 – اولويت بندي بر اساس مقايسه هزينه هاي رفع يا عدم رفع نيازهاي آموزشي

6 – اولويت بندي بر اساس تعداد افرادي كه درگير يك نياز هستند.

7 – اولويت بندي چند عاملي دروني ( بر مبناي چهار عامل ضرورت، اهميت، فراواني تكرار، سطح بازخواني و سختي يادگيري )

در مورد آموزش های الکترونیکی باید به موارد زیر هم توجه کرد :

· اجرای دوره الکترونیک در زمان های مشخصی که همکاری جمعی در حد قابل قبول برای اعضای کلاس وجود داشته باشد .

· تناسب محتوای آموزشی الکترونیکی با سر فصل تعیین شده

· ارائه به موقع و با زمانبندی مشخص و متناسب ربای یادگیرنده

· رعایت محدودیت های زمانی و مکانی و توانایی های فردی یادگیرندگان

مشاور(ص): اين هايي كه گفتيد اگه بخواد در يك سازمان زير 50 نفر اندازه گيري بشه بيشتر از هزينه بالاسري شركت +بيمه و ماليات حقوق كاركنانش بايد سيستم طراحي بشه كه داده جمع آوري كنه و بعد از تحليل بتونه راهكار افزايش اثربخشي ارايه بده!

جهاني بينديشيم و منطقه اي عمل كنيم. دنبال راهكاري هستم كه نسبت هزينه فايده آن كمتر از يك باشه در چنين سازمان هايي!

مشاور(مو): البته اینها به فراخور اندازه سازمان حجم نیاز هاشون کم و زیاد میشه و همون طوری که برای یه سازمان 500 نفری تصمیم میگیریم برای یه سازمان 50 نفری تصمیم نمی گیریم ....

مشاور (ص): كسب و كارهاي كوچك نيازمندي راهكارهايي هستند كه مناسب حالشان باشد. دوستمان خانم مفاخري گفته بودند با استفاده از ابزار های یادگیری الکترونیکی هزینه های آموزش به یک سوم کاهش می یابد ولي من معتقد هستم در سازمان هاي كوچك اگر به اثربخشي آموزش پرداخته نشود هزينه ها، صرف رفتن به سوي يادگيري الكترونيكي كاهش نمي يابد.

Comments